دنیای مدیریت و کسب و کار

اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی (مرچندایزینگ؛ هنر هشتم)

دنیای مدیریت و کسب و کار

اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی (مرچندایزینگ؛ هنر هشتم)

دنیای مدیریت و کسب و کار

بنام آفریننده زیبایی ها. سلام به همه همکاران، دانشجویان و علاقه مندان حوزه کسب و کار، بازاریابی و خرده فروشی. امروزه موضوع چیدمان فروشگاهی یا مرچندایزینگ، از اهمیت و جایگاه بسیار ویژه و استراتژیکی در دنیا برخوردار بوده و از آن بعنوان یکی از مهمترین مولفه های افزایش فروش و معیارهای انتخاب فروشگاه از جانب مشتریان یاد می شود. اما متاسفانه در کشور ما، به یکی از خلاءهای مهم در اصول فروشگاه داری تبدیل شده است (به جز معدود فروشگاه های بزرگ و امروزی تر نظیر هایپراستار). به همین دلیل و با توجه به تقاضاهای دوستان و همچنین اهمیت موضوع، تلاش می شود تا در این وبلاگ، علاوه بر مباحث کسب و کار، فروشندگی و بازاریابی، به مبحث طراحی و چیدمان فروشگاهی در ایران و جهان پرداخته شود.

۵ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

۱۵
آبان

لوگوی وحید نثائی


در یک کلمه؛ بهترین

بهترین و اصولی ترین چیدمان فروشگاهی در میان دیگر مراکزی که تا کنون از فروشگاه های زنجیره ای رفاه مورد بازدید بنده قرار گرفته است، فروشگاه رفاه کرمانشاه بوده است. این فروشگاه که تحت مدیریت مثال زدنی جناب امیری، هویت و حیاتی جدید یافته است از نیرو و پرسنلی خوش ذوق، با دانش و دلسوز بهره می برد که با درایت تیم مدیریتی استانی و فروشگاهی، چیدمان تصویری زیبایی را در معرض دید مشتریان قرار داده اند. نگاهی به چیدمان زیبا و نزدیک به استاندارد این فروشگاه (نسبت به دیگر فروشگاه های رفاه)، بیانگر این است که نمی توان کهنه بودن، قدیمی بودن و یا کمبود تجهیزات فروشگاهی را بهانه ای برای چیدمان ضعیف فروشگاهی دانست. تیم مدیریتی و اجرایی این فروشگاه به مانند دیگر فروشگاه های مورد بازدید رفاه، از محدودیتهای مشابهی رنج می برند اما به شایستگی، این تهدید را تبدیل به فرصت نموده و با حمایت مدیریت و خلاقیت پرسنل، به مرحله ای رسیده اند که به جرات می توانم این فروشگاه را حائز رتبه برتر در میان دیگر فروشگاه هایی که مورد بررسی اینجانب قرار گرفته است بدانم.




















اعلام نظر



















پیوندها


  • vahid nessaei
۱۵
آبان

لوگوی وحید نثائی


شاید بعد از گذشت سالیان سال از زندگی چند ساله من در شهر زاهدان، و خاطرات تلخ و شیرین بسیار و البته کسب تجربه ارزنده از زندگی در کنار مردم دوست داشتنی آن خطه، برگزاری دوره در این شهر، اتفاق خوب یک سال اخیر من بوده است. در کنار این اتفاق خوب، افتخار آشنایی با سرکار خانم فدایی، یکی از مستعدترین، کوشاترین و در یک کلمه، رفاهی ترین و البته محبوب ترین مدیران استانی رفاه، دلیل مضاعفی برای خوشحالی و تجدید خوشایند خاطرات گذشته برای بنده فراهم نمود. بدون شک، استفاده این مدیر جوان از تجارب بالای برخی از مدیران موفق در استان های دیگر همچون جناب منصوری، امیری، صبوری و غدیر، آینده بسیار روشنی برای ایشان (که کمتر از یک ماه است مسئولیت مدیریت استان را بر عهده گرفته اند) و شعب استان تحت مدیریتشان قابل تصور است.

یکی دیگر از نقاط مثبت این بازدید، مشاهده پرسنل تقریبا هماهنگ و یکدست، خوش پوش (اغلب خانم های دارای یونیفرم) و با طراوتی بود که در طول برگزاری دوره و بازدید از سطح فروش، حضور مستمر مدیریت را در کنار خویش احساس می کردند که این، خود باعث افزایش انگیزه یادگیری در آنها شده بود. با این حال فروشگاه زاهدان به لحاظ ترکیب و کیفیت نیروی سطح فروش و شاید نیروهای ستادی و دفتری، نیازمند پوست اندازی (از نظر کسب مهارت و دانش و اثربخشی فروش) می باشد. در خصوص چیدمان فروشگاهی نیز، می توان گفت امتیاز و نقطه مثبت چندانی دیده نشد و در بسیاری از موارد، چیدمان ساده، بدون نظم، بی روح و آشفته ای به چشم می خورد که نشان از کمبود آموزش و بعضا بی علاقگی و بی تفاوتی مرچندایزرها نسبت به آرایش کالاها داشت که مطمئناً در بازدیدهای بعدی، این گونه نخواهد بود.

















نظرات
















































آدرس وبلاگ تازه های مدیریت


  • vahid nessaei
۱۵
آبان

لوگوی وحید نثائی


فروشگاه خرده فروشی رفاه رشت علیرغم دارا بودن موقعیت مکانی خوب، اما از نمای تاثیر گذار و جذب کننده ای بهره مند نیست. این فروشگاه نیز مانند بیشتر فروشگاه های بازدید شده، از چیدمان به شدت ضعیفی برخوردار بود که عدم خلاقیت، به خوبی در آن احساس می شد. با این وجود، نیروی سطح فروش، مشتاق یادگیری بوده و مطمئنا در صورت آموزش های بیشتر، این فروشگاه نیز شاهد رشد معناداری در نحوه آرایش و نمایش کالاها و همچنین ارتقای برند رفاه در آن استان خواهد بود.









































  • vahid nessaei
۱۰
آبان

                                                       "کاربرد رنگ‌ها در طراحی فروشگاه خرده فروشی"



لوگوی وحید نثائی


 آیا به نوع رفتار و احساسات مشتریان خود توجه داشته اید؟ مشتریان شما داخل فروشگاه چه احساسی دارند؟‌ آرام، راحت، خوشحال و یا بی حوصله و عصبی؟ به جرات می توان گفت که در کنار بسیاری از فاکتورهای تعیین کننده رفتار مشتری، یکی از مهمترین دلایل رفتار و یا تغییر رفتار وی، نوع و کیفیت رنگ های مورد استفاده در فروشگاه شماست. کاربرد رنگ در فروشگاه تاثیر به سزایی بر نحوه‌ خرید کلی مشتری دارد. بنابراین چگونه می توانید با خیالی آسوده به فعالیت خود ادامه بدهید در حالی که مطمئن نیستید چگونه می توانید بهترین تجربه خرید را برای مشتریانتان ایجاد نمائید؟


با توجه به این که رنگ­ها نقش تعیین کننده­ای در انتقال مفاهیم ایفا می­کنند، بنابراین در فروشگاه­ها و مراکز خرید، استفاده از رنگ­های مناسب در طراحی دکوراسیون می­تواند توجه مشتریان را بیش از پیش جلب نماید. از این رو در این فضاها به تضاد رنگی شدیدی نیاز است و به همین خاطر در طراحی آنها باید طیف گسترده­ای از رنگ­ها در نظر گرفته شود. رنگ­ها، در مکان­های مختلف و کسب­و­کارهای مختلف، هر یک دارای معانی خاص خود هستند. یک رنگ، ممکن است برای یک فروشگاه، بسیار پرمعنا و تأثیرگذار به حساب آید، اما برای فروشگاهی دیگر، فاقد این ارزش معنایی باشد. بنابراین نکته مهم در استفاده از رنگ­ها برای دکوراسیون داخلی فروشگاه­ها، آشنایی با روانشناسی رنگ­هاست.

در مجموع، استفاده از رنگ­های نافذ در مراکز خرید، فروشگاه­ها و نمایشگاه­ها بسیار تأثیرگذار است و معمولاً رنگ­های قرمز، نارنجی و زرد، طبیعتی محرک­تر و مهیج ­تر نسبت به رنگ آبی، سبز و بنفش ایجاد می­کنند. هنگامی که رنگ­های قرمز، زرد و آبی به نسبت­های برابر با هم به­ کار می­روند، قرمز دارای بیشترین نفود است و پیش­رونده خواهد بود، در صورتی که زرد و آبی پس­رونده هستند و به نسبت نفوذ زرد از آبی بیشتر است.

از این رو بهتر است با تاثیرات و کارکردهای برخی از رنگ ها آشنا شویم.



احتمالاً می دانید که برخی رنگ‌های سرد مانند آبی، بنفش، سفید و سبز، باعث تشویق و تحریک احساساتی نظیر آرامش و سکون می‌شوند. در فروشگاهی که از این رنگ‌ها استفاده می‌شود، مشتریان می توانند با آسودگی، تصمیم گیری نموده و زمان بیشتری را صرف دیدن کالاها نمایند و البته با حوصله بیشتری نیز خرید خود را انجام دهند. اثر مقابل مورد بالا هنگامی نمایان می‌شود که از رنگ‌های گرم تر استفاده شود. به عنوان مثال ترکیبی از رنگ های قرمز و نارنجی می‌تواند موجب تحریک اعصاب مشتری و القای عصبی بودن وی شود. در این حالت، مشتریان احساس بی‌حوصلگی، خستگی و راحت نبودن کرده و تلاش می­کنند تا هر چه زودتر از فروشگاه خارج شوند.

این بدان معنا نیست که حتماً باید رنگ فروشگاه خود را به سبز یا رنگ دیگری تغییر دهید! هر رنگ مزایای خاص خود را دارد و قرمز و نارنجی نیز در صورتی که از تعادل و توازن برنامه ریزی شده برخوردار باشد، باعث جلب توجه به فروشگاه شما می‌شود. اولین چیزی که مردم به هنگام جستجوی یک کالا به دنبال آن هستند، لزوماً نام فروشگاه و یا علامت تجاری آن نیست بلکه رنگ به کار رفته در چیدمان و دکوراسیون آن است.


نظرات


  • vahid nessaei
۰۲
آبان
  • vahid nessaei