مرچـندایزیــنگ؛ هنر طراحی و چیدمان فروشگاهی

اصول موفقیت در بازاریابی داخلی فروشگاه ها و خرده فروشی ها (مرچندایزینگ؛ هنر معاصر)

مرچـندایزیــنگ؛ هنر طراحی و چیدمان فروشگاهی

اصول موفقیت در بازاریابی داخلی فروشگاه ها و خرده فروشی ها (مرچندایزینگ؛ هنر معاصر)

مرچـندایزیــنگ؛ هنر طراحی و چیدمان فروشگاهی

بنام آفریننده زیبایی ها. در چند دهه اخیر به ویژه در ده سال گذشته، یکی از اصول مهم و بنیادین مطرح شده در امر خرده فروشی و مدیریت آن، طراحی نظام مند و چیدمان صحیح فروشگاهی است، به طوری که امروزه به عنوان یک استراتژی برتر رقابتی و قدرتی نامرئی در جهت جذب و نگهداشت مشتری به شمار می آید اما متاسفانه در کشور ما، به یکی از خلاءهای مهم در اصول فروشگاه داری تبدیل شده است (به جز معدود فروشگاه های بزرگ و امروزی تر نظیر هایپراستار).

- مشتری، فروشگاه ما را انتخاب نمی کند زیرا چندان تمایلی برای خرید کالاهایی که دسترسی به آنها برایش مشکل است را ندارد و ترجیح می دهد کالای مورد نظرش را از نزدیک لمس کند

- مشتری، فروشگاه ما را انتخاب نمی کند زیرا از دید او فروشگاه ما، قدیمی به نظر می‌رسد

- مشتری، فروشگاه ما را انتخاب نمی کند زیرا به محض ورود به فروشگاه، دچار سردرگمی و تشویش می شود. او دوست دارد همه چیز را در جای خود ببیند و بداند به دنبال چه چیز می گردد

- مشتری، فروشگاه ما را انتخاب نمی کند زیرا از نحوه خدمات رسانی کادر اداری و یا پرسنل فروش ما رضایت ندارد، از کمبود کالسکه و سبدهای چرخ دار کلافه شده است، از باجه های بازرسی نامنظم و یا راهروهای شلوغ فروشگاه دلگیر شده و یا از سیستم نامناسب تهویه هوا و یا سرویس های بهداشتی کثیف شاکی شده است. شاید هم هیچ کدام از این عوامل، کمترین تأثیری در عدم انتخاب وی نداشته اند. ممکن است علت، این باشد که فروشگاه ما دارای ویترین مناسب و جذابی نیست تا بتواند به خوبی، ما و محصولاتمان را به مشتری معرفی کند.

علت هرچه باشد، پاسخ مشخص است: "اصول طراحی و چیدمان مناسب فروشگاهی"
برخی از اهداف اصلی طراحی و چیدمان فروشگاه، این است که از فضا به طور کارآمد استفاده شود، ارتباط و تعامل بین فروشنده ها و مشتریان، تسهیل گردد، مدت زمان خدمت دهی به مشتری کاهش یابد، هزینه های کنترل به حداقل برسد، میزان سرقت و دزدبری از فروشگاه کاسته شود، حرکت های اضافی و سراسیمگی مشتریان و نیروهای فروش از بین رفته و جریان ورود و خروج و جایگزینی محصولات یا افراد روانتر گردد.
به همین دلیل و با توجه به تقاضاهای دوستان و همچنین اهمیت موضوع، تلاش می شود تا در این وبلاگ، به مباحث طراحی و چیدمان فروشگاهی و اصول مرچندایزینگ (Merchandising) به شکل مقدماتی تا حرفه ای در ایران و جهان پرداخته شود.


مجموعه کتابهای کسب و کار، بازاریابی، فروش و چیدمان













کتاب اصول مدیریت و کسب و کار در سرزمین حکایات







کتاب اصول راه اندازی و اجرای موفق یک فروشگاه







کتاب بازاریابی و اصول موفقیت در بازار








کتاب اصول و فنون بازارشناسی





 

مشخصات کتاب اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی
تنها کتاب موجود در کشور در حوزه چیدمان فروشگاهی و مرچندایزینگ

نخستین کتاب تمام رنگی

منبع درسی دانشگاه

 

 

 

The firstprofessionalbook inthe field of:

****************************************

اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی

نوشته: وحید نثائی

 

 

Principles of Store Design & Outline

With focus on

Retail Typography

***********************************

Edition: 2011

By: Vahid Nessaei

Edited by: S.M.R. Shayesteh

 

 

 

محتوا

 

فصل 1- بازار، مشتری و فروش

‏بازار................................................................................................................. ‏  ‏

تاریخچه بازارهای ایران و جهان‏............................................................................................................... ‏‏

مشتری‏.................................................................................................................................................. ‏‏

فروش................................................................................................................................................... ‏‏

‏آمیخته بازاریابی...................................................................................................................................... ‏‏

فرایند فروش ‏......................................................................................................................................... ‏‏

 

فصل 2- شبکه توزیع

کانال های توزیع.................................................................................................................................... ‏‏

عمده فروشی و خرده فروشی ‏................................................................................................................. ‏‏

استراتژی های کانال توزیع ‏..................................................................................................................... ‏‏

فصل 3- فروشگاه های خرده فروشی و انواع آن

تاریخچه‏............................................................................................................................................... ‏‏

طبقه بندی فروشگاه ها.......................................................................................................................... ‏‏

1- فرووشگاه چابک‏.................................................................................................................. ‏‏

2- فروشگاه محلی ‏................................................................................................................... ‏‏

3- فروشگاه های استاندارد و سوپر محلی.................................................................................... ‏‏

4- فروشگاه های بین راهی....................................................................................................... ‏‏

5- فروشگاه های انحصاری، اختصاصی و عمومی ‏....................................................................... ‏‏

6- فروشگاه های خواروبار فروشی............................................................................................... ‏‏

7- سوپرمارکتها، سوپر سنترها و فروشگاه های قسمتی................................................................. ‏‏

8- مال ها، مگا مال ها و هایپرمارکتها..................................................................

9- فروشگاه های زنجیره ای ‏..................................................................................................... ‏‏

10- ارزان فروشی ها و فلگ شیپ ها.......................................................................................... ‏‏

11  و بیش از ده ها فروشگاه دیگر........................................................................................... ‏‏

بزرگترین خرده فروشی های دنیا.......................................................................... ‏‏

1) کارفور.................................................................................................................................. ‏‏

2) تسکو................................................................................................................................... ‏‏

3) وال مارت............................................................................................................................. ‏‏

4) آلدی.................................................................................................................................... ‏‏

 

فصل 4- آمیخته خرده فروشی

 آمیخته خرده فروشی یا  4P-LAIM‏................................................................... ‏‏

1- پرسنل...................................................................................................

2- محصولات.............................................................................................................................. ‏‏

3- قیمت گذاری ‏......................................................................................................................... ‏‏

‏4- پیشبرد فروش / پروموشن..............................................................................

 

فصل 5  مکان خرده فروشی

1- مکان یابی فروشگاه ‏......................................................................................................................... ‏‏

‏2- طراحی خارجی................................................................................................................................. ‏‏

الف) طراحی نما و درب های ساختمان....................................................................................... ‏‏

ب) تابلو.................................................................................................................................... ‏‏

3- طراحی داخلی ‏................................................................................................................................. ‏‏ 

 

فصل 6- فضای داخلی

1- رنگ پردازی....................................................................................................

2- نورپردازی.......................................................................................................

3- موسیقی........................................................................................................

4- رایحه و بو......................................................................................................

5- نظافت و پاکیزگی..............................................................................................

6- دما و تهویه.....................................................................................................

 

فصل 7- برنامه ریزی داخلی

1- چیدمان داخلی.................................................................................................................................. ‏‏

2- برنامه ریزی حرکت مشتری...................................................................................

مطالعه موردی  سبد خرید ‏................................................................................ ‏

‏3- سیستم های نظارتی.......................................................................................................................... ‏‏

فصل 8-  چیدمان و مرچندایزینگ

1- چیدمان کالاها.................................................................................................................................. ‏‏

2- دستیابی سریع.................................................................................................................................. ‏‏

3- هشدارها و اطلاعات.......................................................................................................................... ‏‏

مطالعه موردی ‏.................................................................................................. 







کتاب اصول مدیریت و کسب و کار در سرزمین حکایات

 

 

"بی­سوادان سده21 کسانی نیستند که نمی‌توانند بخوانند و بنویسند، بلکه کسانی‌اند که نمی‌توانند بیاموزند، آموخته‌های کهنه را دور بریزند و دوباره بیاموزند"

«الوین تافلر»

در دنیای کنونی، علوم مدیریت و کسب و کار، بیش از پیش، جایگاه خود را در علوم انسانی و بازرگانی یافته است و هر روز به طور شگفت انگیزی بر تعداد علاقه­ مندان این شاخه از علوم افزوده می­شود. همچنین تعداد افرادی که به دلایل شغلی و حرفه­ای مجبور به یادگیری اصول مدیریت و کسب و کار هستند نیز در حال افزایش است. البته شاید مهمترین دلیلی که موجب گردیده است تا بیشتر مردم دنیا، خود را درگیر مسائل مرتبط با مدیریت و کسب و کار بدانند این است که تقریباً تمامی شغل­ها و کسب و کارها، به صورت مستقیم و غیر مستقیم، نیازمند فراگیری اصول مدیریتی مربوط به حوزه های کاری خود هستند. بنابراین ضروری است تا با مجموعه اصول روز مدیریتی و کسب و کار، آشنا بوده و در موقع لزوم، آنها را به کار بست.

اما نکته این است که یادگیری اصول مدیریت و کسب و کار به خودی خود، کمی خسته کننده و حوصله ­بر است. بنابراین در این کتاب، نویسنده تلاش کرده است تا ضمن اشاره به موضوعات برجسته و به روز مدیریتی، آنها را به زبانی ساده و در قالب حکایات و روایات انسان و حیوان، بیان نماید. قرآن کریم برای عینی و قابل فهم کردن مطالب و آموزه‌ها از تشبیه معقول به محسوس استفاده می‌کند از این رو باید در بیان مطالب معقولی که دور از دسترس و یا اندیشه فراگیران است، از روش تشبیه بهره جست. اینیشتین معتقد است: "مثال زدن، فقط یک راه دیگر آموزش دادن نیست، تنها راه آن است."

بدون شک، این شیوه می­ تواند به دانشجویان رشته های مرتبط، کمک نماید تا راحت تر موضوعات مورد نظر را فرا بگیرند. همچنین به مدیران، کارشناسان و کارمندان ادارات خصوصی و دولتی نیز کمک می­کند تا هر چه بهتر موضوعات اشاره شده را درک نموده و به­ کار ببندند. سخنرانان و مجریان دوره ­های آموزشی نیز می­توانند با بهره ­گیری مناسب از حکایات و داستان­های موجود در کتاب، با اثربخشی بالاتری، مطالب خود را به مخاطبان، ارائه نمایند.

دور و دراز ترین سفر ها با برداشتن قدم اول شروع می شود. جاده موفقیت انتظار شما را می کشد.

 


 

 

کتاب اصول راه ­اندازی و اجرای موفق یک فروشگاه 


 

 این اثر، ترجمه­ کتاب Starting & Running a Retail Store نوشته آقای James E. Dion است که توسط وحید نثائی و زهره چکنی انجام پذیرفته است و تلاش شده است تا با اضافه نمودن برخی مطالب مرتبط و تکمیلی که اغلب از کتاب اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی وحید نثائی برگرفته شده است، بر غنای کتاب افزوده گردد. لازم به توضیح است که منظور از خرده­ فروشی یا فروشگاه در این کتاب، می­تواند فروشگاه زنجیره­ای، سوپرمارکت، بقالی، بوتیک، خواروبار فروشی و حتی رستوران باشد.

آرزو می­کنیم این کتاب بتواند راهنمای مفیدی برای علاقه ­مندان به دنیای خرده ­فروشی و فروشگاه­ داری و حتی فعالان باسابقه در این حوزه بوده و بر اعتلای هر چه بیشتر ساختار خرده ­فروشی کشور بیفزاید. همچنین امید است این کتاب برای اساتید محترم و دانشجویان عزیز رشته‌های مختلف مدیریتی از قبیل بازرگانی، کسب و کار و ...، منشاء فایده و اثر بوده و بتواند رضایت دوستان گرامی را تامین نماید. در پایان، از زحمات دو دوست و همکار عزیز و فرهیخته­، آقایان ؛ مهندس سعید قره بگلو، مشاور، ممیز و مجری طرح های متنوع کیفی و استانداردسازی در شرکت­های مختلف صنعتی و تولیدی و همچنین دکتر سید محمود رضا شایسته، عضو محترم هیئت علمی دانشگاه آزاد و ویراستار علمی نخستین کتاب مصور کشور در زمینه فروشگاه­ داری با عنوان اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی جهت کمک های شایانشان در تهیه این اثر تشکر و قدردانی می­نماییم.

 

فهرست مطالب

 

بخش اول:وقتی بزرگ شدم می خواهم خرده فروش شوم

بخش دوم: بررسی گزینه­ ها و عرصه­ های رقابت­ در این حرفه

بخش سوم: هر چه را تصور کنید به دست می آورید!

بخش چهارم: اداره یک فروشگاه یعنی همه فن حریف بودن

بخش پنجم: چم و خم های افتتاح و اداره یک فروشگاه

بخش ششم: در مسیر درست حرکت کنید

بخش هفتم: پیوست

 

 

کتاب اصول و فنون فروش - چاپ چهارم

 

 

 

در این کتاب که چاپ چهارم آن نیز به اتمام رسیده است، تلاش شده است که نخست به مفاهیمی مانند؛ بازار و بازاریابی، مشتری، ارتباطات و تبلیغات پرداخته شود و سپس موضوعاتی از قبیلِ فروش و تکنیک های آن، فروش الکترونیکی و پیشنهاداتی چند در خصوص فروش حضوری، مورد بررسی قرار گیرد. همچنین با مباحث و راهبردهای کلان فروش آشنا می شویم. خواهیم آموخت که نسبت به تغییرات و تحولات جزئی و نیز پیشنهادات، راهکارها و ارائۀ طریق های ظاهراً پیش‌پا افتاده در امر فروش، نباید بی تفاوت بود. مواردی مانند نحوۀ برقراری ارتباط، طریقه صحبت کردن، مصافحه و نگاه کردن به مشتری و یا چگونگی تبلیغ فروش. زیرا گاهی بنظر می رسد همه چیز درست و مرتب پیش می­رود، اما یک عامل ظاهراً بی اهمیت مانند نحوۀ نامناسب دست دادن با مشتری، می تواند فرایند فروش را کاملاً شکننده کند. در انتها نیز، مروری خواهیم داشت بر وضعیت شرکت‌های زیمنس و فیلیپس.

با این امید که کتاب حاضر بتواند بخش کوچکی از مشکلات و تهدیدات محیطی پیش روی مدیران فروش و فروشندگان محترم را در عصر رقابتی کنونی، مرتفع نموده و به فرصت‌های ارزنده ای در زمینۀ کسب و کار تبدیل نماید. همچنین امید است برای دانشجویان عزیز رشته های مختلف مدیریتی از قبیل بازاریابی، کسب و کار و علوم اداری، مفید فایده افتد.

 

فهرست مطالب

 

فصل اول: مقدمه ای بر بازار و بازاریابی

فصل دوم : مشتری

فصل سوم: فروش

فصل چهارم : ارتباطات و تبلیغات

فصل پنجم : ارتباطات و فروش

فصل ششم : تکنیک­های فروش ‏

فصل هفتم: فروش در دنیای الکترونیک

فصل هشتم:  ضمیمه



کتاب بازاریابی و اصول موفقیت در بازار

 

 

 

یکی از موضوعاتی که ممکن است برخی از مدیران سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، از کنار آن به‌سادگی بگذرند، تفاوتی‌است که بین دو مفهوم فروش و بازاریابی وجود دارد. بازاریابی، فعالیتی مشتری‌گرا بوده که با استفاده از تحقیقات بازاریابی، میزان تولید و نوع محصول را تعیین می‌کند. در بازاریابی، اهداف بلند مدت شامل ارتباط دوطرفه، توجه به نیازهای مصرف‌کنندگان و تأکید بر کسب سود از راه افزایش رضایت مشتریان است. در‌صورتی‌که در فروشندگی، اهداف کوتاه مدت، ارتباط یک طرفه، توجه به محصولات موجود و تأکید بر کسب سود از راه افزایش حجم فروش است.

از طرفی برخی دیگر، بازاریابی را تنها منحصر به تبلیغات می‌دانند، در صورتی‌که تکنیک‌های بازاریابی طیف وسیعی از علوم اجتماعی، به ویژه اقتصاد، جامعه‌شناسی و روان شناسی را در برمی‌گیرد. از نظر فیلیپ کاتلر، بازاریابی، فعالیتی انسانی است در راستای بر‌آوردن نیازها و خواسته‌ها از طریق فرایند مبادله. در واقع منشاء و پایۀ اساسی نظام بازاریابی، نیازها و خواسته‌های انسان است

در راستای استفاده از مقولۀ بازاریابی، یک شرکت باید:
مشتریانش را شناسایی و نیازها و اولویت آن‌ها را مشخص کند. (بررسی بازار)
مزایای رقابتی خود را تجزیه و تحلیل کند. (استراتژی بازار)
بازارهای خاصی را برای زیر پوشش قراردادن، انتخاب کند. (بازاریابی هدف)
مشخص کند چگونه می‌تواند نیازهای مشتریانش را برآورده سازد. (آمیزۀ بازاریابی)

کار اصلی مدیران بازاریابی، تعریف نیازهای مصرف‌کنندگان به منظور تدوین و اجرای استراتژی‌‌ها و برنامه‌های بازاریابی با هدف تأمین نیازهای مشتریان است. در این خصوص دستیابی مدیران به اطلاعات مربوط به مشتریان، رقبا و دیگر نیروهای موجود در بازار امری ضروری است.

 

این کتاب می­تواند بخشی از مشکلات و تهدیدات محیطی پیش روی مدیران بازاریابی و بازاریابان محترم را در عصر رقابتی کنونی، مرتفع نموده و به فرصت‌های ارزنده‌ای در زمینۀ کسب و کار تبدیل نماید. امید است برای اساتید محترم و دانشجویان عزیز رشته‌های مختلف مدیریتی از قبیل بازاریابی، کسب و کار و علوم اداری، مفید فایده افتد.

 

فهرست مطالب

 

فصل اول: بازار و بازاریابی

فصل دوم :مدیریت ارتباط با مشتری

فصل سوم: مدیریت استراتژیک و نقش آن در بازاریابی

فصل چهارم: تحقیقات بازاریابی

فصل پنجم: رفتار مصرف‌کننده

فصل ششم: تقسیم بازار ‏

فصل هفتم: مدیریت محصول

فصل هشتم: پیش‌بینی فروش

فصل نهم: قیمت‌گذاری

فصل دهم: مدیریت توزیع

فصل یازدهم: تبلیغات و اقناع

فصل دوازدهم: ارتباطات

فصل سیزدهم: بازاریابی الکترونیکی

فصل چهاردهم: انواع بازاریابی

 


 

 

کتاب اصول و فنون بازارشناسی


 

کتاب اصول و فنون بازارشناسی می­تواند نقش قابل توجهی در برجسته نمودن مفاهیم و اهمیت بازارشناسی در چرخه بزرگ بازاریابی داشته باشد و به همان میزان که علم بازاریابی، راه خود را در میان اهل علم و عمل به خوبی و به سرعت باز نموده است به علم بازارشناسی به عنوان پیش نیاز و پله پیشین بازاریابی، جایگاه و نمود قابل توجهی ببخشد.

امید است این کتاب که با تلاش وحید نثائی و لیلا کمالی تهیه گردیده است برای اساتید محترم و دانشجویان عزیز رشته‌های مختلف مدیریتی از قبیل بازاریابی، کسب و کار و علوم اداری، منشاء فایده و اثر بوده و بتواند رضایت دوستان گرامی را تامین نماید.

 

فهرست مطالب

 

فصل اول: بازار و بازارشناسی

فصل دوم: مشتری و بررسی رفتار وی

فصل سوم: رقابت و رقبا

فصل چهارم: مدیریت استراتژیک و نقش آن در بررسی موقعیت بنگاه خود، رقبا و شناخت عوامل محیطی

فصل پنجم: تحقیقات بازاریابی

فصل ششم: پیش‌بینی فروش

 




 

کتاب مدیریت نظم در بی نظمی

 


 

 

"نظم، عادت و بی نظمی، زندگی را بوجود می آورد."

 

با وارد شدن جهان به هزاره سوم، خیلی از مدیران به فکر متحول کردن شیوه اداره سازمان افتاده اند. به نظر نمی آید که در آینده، مفاهیم فعلی ارزشیابی و پیشرفت که درگذشته بسیار سودمند بودند، انتظارات کنونی مدیران را برآورده سازند. مدیران ارشد، سرپرستان و کارمندان ازچند جهت با تغییرات بسیار زیاد روبرو هستند؛ از جمله: رقابت بی حد و مرز، ادغام شرکتها، استفاده از منابع خارجی برای فرایندهای داخلی، لزوم توجه به کیفیت فراگیر و پیشرفت بسیار بالای فناوری. دشوارترین جنبه تغییر این است که با روشهای قدیمی و یا حتی امروزی، نمی توان آینده را به طور قطعی پیش بینی کرد.

برای رسیدن به موفقیت در این قرن، مدیران سازمانها باید یاد بگیرند که همچون یک رهبر عمل کنند و کارکنان نیز باید بیاموزند که بر خود مدیریت کنند. برای آنکه این حرکت قرین موفقیت باشد، لازم است راهکارهای رهبری و مدیریتی را که در قرن پیش مورد استفاده قرار می گرفت، مجدداً بررسی نمود. به عنوان نمونه می توان از بعضی رویکردهای مکانیکی نام برد. تحت این دیدگاه، قرنها است که بعضی از فیلسوفان و دانشمندان، جهان را یک ماشین می انگارند؛ماشینی که می تواند به قسمتهای کوچکتر تقسیم شود و مورد بازسازی قرار گیرد. بسیاری از سازمانهای جدید با این دیدگاه تاسیس شده اند. در این نگرش، مشاغل به عنوان یک سری اجزا دیده می شود که می توانند با هم جمع شوند و وظیفه ها، بخشها و تخصصهای مختلف را ایجاد کنند. در این حالت، هدف، ایجاد سازمانی بود که مانند یک ماشین به خوبی فعالیت کند و نقش مدیریت در این میان مانند یک مکانیک بود.مدیریت برای برنامه ریزی آینده با نگاه به گذشته، آموزش دیده بود و به کارکنان گفته می شد "بزرگترین خدمت آنها به سازمان این است که مسائل عاطفی و احساسی را با خود وارد سازمان نکنند". در این سالها، توصیه علوم نیوتنی به مدیران این بود که: اگر می‌خواهید بمانید و اگر می‌خواهید سازمانی موفق داشته باشید باید در اندیشه حفظ ثبات صنعت، سازمان و سیستم باشید. یعنی اگر طبیعت، بحران اجتماعی، بحران اقتصادی و یا هر شرط و عامل دیگری در پی آن بود که سیستم و سازمان شما را از حالت ثبات خارج کند، وظیفه و نقش شما به عنوان یک مدیر و رهبر سازمان و واحد تولیدی یا خدماتی این است که نگذارید ثبات موجود از بین رفته و اگر بهم ریخت، بکوشید هر طور شده مجددا ثبات و تعادل را به آن سازمان یا واحد برگردانید.

در سالهای اخیر، نظریه آشوب که توسط دانشمندان علوم ریاضی وطبیعی پرورانده شده، توانسته است حوزه علم مدیریت را همانند دیگر حوزه های علوم اجتماعی، تحت تاثیر قرار دهد که در نتیجه به ظهور مفاهیم، مباحث و نظریه های جدیدی در این عرصه منجر شده است.

نظریه آشوب بر این پایه استوار است که، جهان غیرخطی است. این جمله کوتاه به این معنا است که رابطه مستقیم علت و معلولی درطول زمان قابل دسترس نیست، چرا که موقعیت جهان، غیرآشنا و نا مشخص است.جهان به طور مداوم، در وضعیت تغییر، و ماهیت آن نیز غیرقابل نظارت و کنترل است و پیش بینی آینده آن، تقریبا میسر نیست.این دنیا، دنیایی است پر از پیچیدگی. مورگان می گوید:

نظریه پیچیدگی برای مدیران، این پیام را دارد که دیگر نمی توان از طریق اهداف سلسله مراتبی یا از طریق منطق از پیش تعیین شده، سازمانها را اداره کرد. آنها باید بیاموزند که رخدادها وتغییرات، در جریان زمان ظهور می کنند."

بنابراین رهبران برای اهداف بلندمدت سازمان، راهبردی را نمی توانند برنامه ریزی کنند. موفقیتهای گذشته راهبردها، تضمین کننده موفقیتهای آینده آنها نیست. طبق نظریه آشوب، علت این امر، این است که حوادث به ظاهر بی ارتباط و غیرمهم، تاثیر عظیمی بر نتایج رویدادها دارند. آنچه تاثیر پروانه ای نامیده می شود، اغلب برای توصیف این تئوری است. پروانه ای که در یک سوی زمین، بال خود را حرکت می دهد، موقعیت هوای سمت مخالف کره را برهم می زند و این درحالی است که نظام جوی در طول زمان درحال تغییر و تحول است. با وجود این، حتی در وضعیت بی نظمی نیز باز هم، نظم حاکم است. سیستمی که در بی نظمی کامل به سرمی برد، به صورت طبیعی، حد و مرز خود را تعیین می کند. در این سیستم، رویدادها و اعمال مشخصی موجود است که غیرقابل پیش بینی، اتفاقی و تصادفی هستند ولی از یک دیدگاه کلان تر، کل سیستم، دارای نظم است.

تئوری آشوب و یافته های آن، قویا باعث تاثیرگذاری بر گرایشهای ما نسبت به شیوه های مدیریتی شده است، به گونه ای که رهبری سنتی آمرانه، به رهبری اقتضایی، مبدل شده است. در این نوع رهبری، تاکید بر این است که در هر نوبت و موقعیت، از یک سبک رهبری یا مدیریتی متفاوت، استفاده شود. رهبری، اغلب به موقعیت، بستگی دارد، ولی موقعیت به واسطه ارتباطاتی که به آنها ارزش می دهیم، به وجود می آید. نظریه کوانتوم نیز به مانند تئوری آشوب، در تقابل کامل با اعتقادات مدیریت سنتی است. این نظریه می گوید، جهان نه تنها غیرقابل پیش بینی است، بلکه حتی اطلاعات کافی برای فهمیدن وضعیت فعلی آن را هم نداریم. مسایلی که در بینش سنتی از جهان واقع، برداشت می شوند، درتئوری کوانتوم، واقعی نیستند. تحقیقات کوانتومی مشخص می کند که ارزیابی یا مشاهده هرکاری، روی نتیجه آن رویداد، تاثیر می گذارد. مطابق با دیدگاه مکانیک کوانتوم، جهان به عنوان هستی یا وجودی است که دائماً دارای برهم‌کنشی پویا (درهمه سطوح و لایه‌ها) می‌باشد. البته وجودش به واسطه خودش نیست. در این چشم‌انداز، وجود هرچیزی تنها به عنوان بخشی از یک سیستم پویا محسوب می‌شود، که هربخشی نیز بازتاب یا انعکاس این کل محسوب می‌شود.هر ذره‌ای به عنوان بازتابی از کل جهان می‌باشد.

در این کتاب، می آموزیم که همیشه می توان از هر بی نظمی، نظم را به دنیا آورد. بسیاری از تصمیمات را می توان بدون نظم و منطق اتخاذ کرد. همچنین یاد می گیریم که امروزه برنامه ریزی خطی موجودیت سنتی خود را از دست داده است و همه چیز به غیر خطی بودن منتهی شده است. قطعیت و پیش بینی پذیری را زیر سوال برده و به تصمیم گیری در شرایط همواره ابهام امروزی، روی آوریم. بدنبال بی نظمی های زندگی خود باشید و نظم را از دل آن بیرون آورید.

دوست من برخیز، هیچ وقت برای جستجوی یک دنیای جدید، دیر نیست.

 

فهرست مطالب

 

فصل اول - تاریخچه آشوب

فصل دوم - اجزای تعریف آشوب

فصل سوم - ویژگی های تئوری آشوب

فصل چهارم - آشوب در علوم مختلف

فصل ششم - ضمیمه

فصل پنجم - نتیجه گیری نهایی