مرچـندایزیــنگ؛ هنر طراحی و چیدمان فروشگاهی

اصول موفقیت در بازاریابی داخلی فروشگاه ها و خرده فروشی ها (مرچندایزینگ؛ هنر معاصر)

مرچـندایزیــنگ؛ هنر طراحی و چیدمان فروشگاهی

اصول موفقیت در بازاریابی داخلی فروشگاه ها و خرده فروشی ها (مرچندایزینگ؛ هنر معاصر)

مرچـندایزیــنگ؛ هنر طراحی و چیدمان فروشگاهی

بنام آفریننده زیبایی ها. در چند دهه اخیر به ویژه در ده سال گذشته، یکی از اصول مهم و بنیادین مطرح شده در امر خرده فروشی و مدیریت آن، طراحی نظام مند و چیدمان صحیح فروشگاهی است، به طوری که امروزه به عنوان یک استراتژی برتر رقابتی و قدرتی نامرئی در جهت جذب و نگهداشت مشتری به شمار می آید اما متاسفانه در کشور ما، به یکی از خلاءهای مهم در اصول فروشگاه داری تبدیل شده است (به جز معدود فروشگاه های بزرگ و امروزی تر نظیر هایپراستار).

- مشتری، فروشگاه ما را انتخاب نمی کند زیرا چندان تمایلی برای خرید کالاهایی که دسترسی به آنها برایش مشکل است را ندارد و ترجیح می دهد کالای مورد نظرش را از نزدیک لمس کند

- مشتری، فروشگاه ما را انتخاب نمی کند زیرا از دید او فروشگاه ما، قدیمی به نظر می‌رسد

- مشتری، فروشگاه ما را انتخاب نمی کند زیرا به محض ورود به فروشگاه، دچار سردرگمی و تشویش می شود. او دوست دارد همه چیز را در جای خود ببیند و بداند به دنبال چه چیز می گردد

- مشتری، فروشگاه ما را انتخاب نمی کند زیرا از نحوه خدمات رسانی کادر اداری و یا پرسنل فروش ما رضایت ندارد، از کمبود کالسکه و سبدهای چرخ دار کلافه شده است، از باجه های بازرسی نامنظم و یا راهروهای شلوغ فروشگاه دلگیر شده و یا از سیستم نامناسب تهویه هوا و یا سرویس های بهداشتی کثیف شاکی شده است. شاید هم هیچ کدام از این عوامل، کمترین تأثیری در عدم انتخاب وی نداشته اند. ممکن است علت، این باشد که فروشگاه ما دارای ویترین مناسب و جذابی نیست تا بتواند به خوبی، ما و محصولاتمان را به مشتری معرفی کند.

علت هرچه باشد، پاسخ مشخص است: "اصول طراحی و چیدمان مناسب فروشگاهی"
برخی از اهداف اصلی طراحی و چیدمان فروشگاه، این است که از فضا به طور کارآمد استفاده شود، ارتباط و تعامل بین فروشنده ها و مشتریان، تسهیل گردد، مدت زمان خدمت دهی به مشتری کاهش یابد، هزینه های کنترل به حداقل برسد، میزان سرقت و دزدبری از فروشگاه کاسته شود، حرکت های اضافی و سراسیمگی مشتریان و نیروهای فروش از بین رفته و جریان ورود و خروج و جایگزینی محصولات یا افراد روانتر گردد.
به همین دلیل و با توجه به تقاضاهای دوستان و همچنین اهمیت موضوع، تلاش می شود تا در این وبلاگ، به مباحث طراحی و چیدمان فروشگاهی و اصول مرچندایزینگ (Merchandising) به شکل مقدماتی تا حرفه ای در ایران و جهان پرداخته شود.

بنام خداوند بخشاینده مهربان

دوستان؛ سلام


وحید نثائی هستم. دانش آموخته مدیریت و مدرس و مشاور در حوزه کسب و کار، مرچندایزینگ و مارکتینگ. امیدوارم از طریق راه اندازی این وبلاگ تخصصی که عمدتا به موضوعات مدیریتی، اصول کسب و کار، قواعد بازرگانی و تجارت داخلی و بین الملل می پردازد بتوانم گام کوچکی در آموزش مباحث فوق و انتقال تجارب خود و صاحبنظران این حوزه به شما عزیزان و علاقه مندان بردارم. همچنین برای استفاده از سایر وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی بنده می توانید از لینکهای زیر بازدید نمایید.


www.chideman.blog.ir

www.hekayatha.blog.ir

www.nessaei.blog.ir

www.vn2000.persianblog.ir

www.chideman.blogfa.com

www.nessaei.rozblog.com

www.instagram.com/nessaei_ems

telegram.me/nessaei


سوابق علمی و آموزشی

 

برگزاری سمینار و دوره های آموزشی

کارشناس رادیو

مبتکر مدل 4PLAIM در اصول خرده فروشی و چیدمان فروشگاهی

نویسنده برتر حوزه مدیریت و بازاریابی در کشور- سال 93

نویسنده  نخستین کتاب مصور و جامع مرچندایزینگ در ایران

مدرس  آموزش های الکترونیکی دانشگاه تهران

مدرس، مشاور و مجری فنون فروشندگی و اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی معتبر کشور

مدرس دوره های مدیریتی و بازرگانی اتاق بازرگانی ایران

مدرس دوره های مدیریتی و بازرگانی سازمان تحقیقات صنعتی ایران

مدرس دوره های کیفیت، فروش و بازاریابی

مدرس مرکز آموزش بازرگانی

مدرس دوره های جامع بازاریابی انجمن مدیریت ایران

مدرس دوره های مدیریت کسب و کار حرفه ای

تدریس در دانشگاه های علمی کاربردی و پیام نور

عضو هیئت علمی پنل های تخصصی مدیریت و بازاریابی

عضو و مدرس انجمن مدیریت ایران

 

  

سخنرانی و برگزاری سمینارهای مختلف مدیریتی، بازاریابی، فروش و مرچندایزینگ و چیدمان فروشگاهی در ؛

 

کفش بلا، صنایع فرش کاشان، صنایع دفاع، استانداری گلستان، استانداری خراسان شمالی، شرکت بیز، پخش سایه سمن (سن ایچ)، شرکت لبنیاتی پگاه فارس، رها گستر (تکدانه)، پاک ثمن، بانکها و موسسات مالی و اعتباری، کارگزاری بورس کالای ایران - مبین سرمایه، صندوق کارآفرینی امید (مهر رضا)، اتاق های بازرگانی سراسر کشور، شرکتهای دانش بنیان (شهرک تحقیقات صنعتی اصفهان، اهواز  و ...)،پخش البرز، سازمان میادین میوه و تره بار تهران بزرگ، صنایع شیر تهران، کنفرانس ملی مدیریت ویژه اصناف، شرکت های تابعه نفت و گاز پارس، پالایش و پخش، مناطق نفتخیز جنوب، فروشگاه های زنجیره ای رفاه، اتکا، فروشگاه های خصوصی و ...

 

 تالیف و ترجمه کتاب‌ و مقاله

v     کتاب "اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی" (نخستین کتاب مصور و جامع مرچندایزینگ در ایران)

v     کتاب "اصول و فنون فروش"

v     کتاب "بازاریابی و اصول موفقیت در بازار"

v     کتاب "اصول و فنون بازاریابی"

v     کتاب "اصول بازارشناسی"

v     کتاب "اصول راه اندازی و اجرای موفق یک فروشگاه"

v     کتاب "مدیریت و کسب و کار در سرزمین حکایات"

v     کتاب "مدیریت تولید"

v     کتاب "نظم در بی نظمی (Chaos Theory)  و کاربرد آن در مدیریت "

v     مقاله "بررسی و نوع­شناسی انواع خرده فروشی­ها" (دو ماهنامه مهندسی بازار)

v     مقاله "پنج چیز  که هر فروشنده میتواند از اپل یاد بگیرد" (روزنامه راه مردم)

v     مقاله " ENNEAGRAM چیست؟"(مجله علمی انجمن مدیریت ایران)

v     ...


 لوگوی وحید نثائی