چکیده ای از کتاب اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی - انواع خرده فروشی
انواع خرده فروشی
نویسنده: وحید نثائی
تا چند دهه پیش، خرید کردن، یک اجبار و امری کسل کننده تلقی میشد زیرا مصرفکننده، هنگامی میتوانست از یک فروشگاه دیدار کند که قصد خرید کالا یا کالاهایی را داشته باشد. همچنین در فرایند خرید، مشتری نسبت به فروشنده در موضعی ضعیف و مغلوب قرار میگرفت، زیرا تعداد مشتریان، زیاد و عرضه کنندگان اندک بود. از طرفی کالا، نه تنها به مشتری، نمایش داده نمیشد، بلکه در تبلیغات نیز جایگاهی نداشت. بنابراین هم در فروش و هم در خرید کالا، زمان زیادی صرف میشد. اما در دنیای مدرن امروز با افزایش سطح توقع و تغییر الگوی مصرف مشتریان، رشد روز افزون تعداد فروشگاههای متنوع (و در اندازههای مختلف)، تجهیز فروشگاهها و مراکز خرید به وسایل تأمین آسایش مشتری، بکارگیری امکانات الکترونیکی و سادهسازی خرید، استقرار اماکن رفاهی برای خانواده ها، اطلاع رسانی قوی و تبلیغات وسیع و جذاب رسانهای، تغییر دیدگاه نسبت به خریدار و ذینفع دانستن وی در رابطه ای برد- برد، تکریم مشتری و مدیریت زمان برای ایشان، قیمتگذاری رقابتی محصولات به دلیل سیاست کمینه کردن حاشیه سود بنگاههای تولیدی و عرضه کنندگان خرده فروش و ...، ماهیت خرید، نه تنها عملی خسته کننده قلمداد نمیشود، بلکه یک امر لذت بخش به شمار میرود. در تعریف جدید، خرید را ورود آزادانه به فروشگاه یا فروشگاهها بدون الزام به خرید و دیدن یا پرسیدن (آزمایش) از محتویات آنها جهت تصمیم خرید، تعریف کردهاند.
در این مقاله تلاش میشود تا به تشریح برخی از انواع فروشگاهها و خرده فروشی ها، از لحاظ اندازه، کاربرد، نوع مشتری، موقعیت مکانی و ... پرداخته شده و محصولاتی که در هر یک از آنها به مشتری ارائه می گردد مورد مطالعه قرار گیرد.
- تاریخچه ایجاد فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای
اندیشه مربوط به ایجاد فروشگاههای بزرگ برای نخستین بار توسط بازرگان فرانسوی، آریستید بوسیکو در سال 1852 میلادی و با تأسیس فروشگاه کوچکی به نام بن مارشه برای فروش اجناس خرازی و پارچه تحقق یافت که پس از مدتی این واحد خردهفروشی، مادر فروشگاههای بزرگ گردید.
در سال 1859 اولین شعبه فروشگاههای زنجیره ای A&P در آمریکا گشوده شد. در سال 1879 نیز اولین فروشگاه عرضه اقلام متنوع (نسل اول سوپرمارکتهای امروزی) توسط Woolworthدر نیویورک گشایش یافت.هرچند اولین فروشگاههای بزرگی که در مرکز شهرها فعالیت خود را آغاز نمود، توسط جان وانامیکر، سلطان خرده فروشان و مقلدان او، پا به عرصه حضور نهاد.از آن زمان به بعد، ایجاد فروشگاههای زنجیره ای در آمریکا به سرعت رو به افزایش گذاشته و تا سال 1929 نزدیک به 22 درصد از کل خرده فروشیهای آمریکا توسط فروشگاههای زنجیره ای انجام می پذیرفت. فروشگاههای زنجیره ای، همزمان، از فروشگاههای خرده فروشی خواربار و ارزاق، به حوزه های دیگر نظیر توزیع دخانیات، دارو و رستوران نیز راه یافت. البته دلیل اصلی موفقیت فروشگاههای زنجیره ای، تنوع زیاد کالا و یا خدمات قابل ارائه نبود، بلکه قیمتهای نسبتاٌ پائین کالاهای عرضه شده در این فروشگاهها موجب استقبال مصرف کنندگان گردید.
از عوامل دیگری که امروزه موجبات موفقیت فروشگاههای زنجیره ای را فراهم آورده است، ورود و خروج آزاد و امکان گردش خریداران در فروشگاه و خرید کالاها با دیدن و انتخاب، قیمتهای ثابت اعلام شده روی اجناس در کلیه مناطق، گزینش مکانهای مناسب و پر رفت و آمد، حق بر گرداندن اجناس، روش سلف سرویسی، عدم تمایز بین خریداران که موجب استقبال اقشار و طبقات پایین جامعه گردید و... را میتوان نام برد.
جهت مطالعه بیشتر، به ادامه مطلب مراجعه کنید....
از اواسط قرن بیستم، فروشگاههای زنجیره ای مبادرت به ایجاد سوپرمارکتهای امروزی برای اولین بار نمودند. این فروشگاهها که عموماً در حومه شهرها قرار داشتند در مکانهای وسیعتری بنا شدند و تنوع کالاهای قابل فروش در آنها نیز بیشتر گردید. وسعت سوپر مارکتها و تنوع کالاها و خدمات قابل خرید در آنها روز به روز بیشتر شد و به تدریج فروشگاههای غول پیکر یا هایپرمارکتها به وجود آمدند. در دهه اخیر با ظهور پدیده جهانی شدن، فروشگاههای زنجیره ای به تحرک بیشتری وادار شده و در حال حاضر فروشگاههای معروفی مانند Tesco, Wal-Mart, Aldiو Carrefour(به ترتیب از کشورهای آلمان، آمریکا، انگلستان و فرانسه) در بسیاری از کشورها به چشم میخورند. امروز شاهد آن هستیم که پرفروشترین شرکت دنیا نه یک شرکت نفتی یا خودروساز است و نه یک بانک یا شرکت بیمه، بلکه شرکت فروشگاههای زنجیره ای وال مارت آمریکا با فروشی بیش از 408 میلیارد دلار (سال 2009) است که در لیست 500 شرکت بزرگ دنیا رتبه یک را به خود اختصاص داده و بالاتر از همه ایستاده است.
- طبقه بندی فروشگاههای خرده فروشی
فروشگاههای خرده فروشی را میتوان بر مبنای چند معیار مشخص، دسته بندی کرد که مهمترین آنها عبارتاند از:
۱) بر اساس سطح خدمات ارائه شده: فروشگاه های سلف سرویس، خدمات محدود، خدمات کامل.
ü خرده فروشی به روش سلف سرویس در سالهای اخیر رشد سریعی داشته و در بیشتر سوپر مارکتها و نمایشگاههای فروش برای کالاهای راحتی و مصرفی که دارای گردشی سریع میباشند، کاربرد زیادی دارد.
ü در خرده فروشی با خدمات محدود تا اندازه ای به مشتریان اطلاع رسانی میشود و خدمات اعتباری و امکان مرجوع کردن کالا برای مشتری فراهم است.
ü در روش خرده فروشی با خدمات کامل، فروشندگان در تمام مراحل فرآیند خرید به مشتریان کمک میکنند. در این فروشگاهها معمولاً کالاهای اختصاصی مانند دوربین عکاسی که به خدمات بعد از فروش نیاز دارد، ارائه میگردد. کارهایی نظیر هتلداری، بانکداری، خدمات تفریحی، سرگرمی، شهر بازی و آرایشگاه نیز از جمله فعالیتهای این قبیل خرده فروشی محسوب میشوند.
۲) بر اساس نوع کالای ارائه شده: در این نوع طبقه بندی میتوان به فروشگاههای عمومی یا نامحدود، تخصصی و فروشگاههای تخصصیِ محدود، اشاره کرد.
ü فروشگاههای عمومی، گستره وسیعی از محصولات متفاوت (عرض محصول) با تنوع فراوان (عمق محصول) را به مردم ارائه میکنند. (مانند فروشگاههای قسمتی و سوپرمارکتها)
ü فروشگاههای تخصصی، پهنه محدودتری از محصولات را به فروش میرسانند. اما همین محصولات، دارای تنوع فراوانی میباشند. (مانند فروشگاه تخصصی تجهیزات الکترونیک)
ü فروشگاههای تخصصی محدود، در بیشتر مواقع، یک نوع محصول را با حداقل تنوع به فروش میرسانند. (مانند یک فروشگاه جواهرفروشی که فقط ساعت مچی را عرضه میکند)
۳) بر اساس ساختار قیمت: فروشگاههای فلگ شیپ و بوتیک های لوکس و گران، فروشگاه های ارزان فروشی با قیمت رقابتی، فروشگاههای حراجی.
ü بعضی از خرده فروشان مانند سالنهای حراج، کالاهای خود را با سطح قیمت پایینتری میفروشند و با ارائه تخفیف فروش، سعی در افزایش حجم بیشتر فروش خود دارند.
۴) بر اساس نوع مالکیت فروشگاهی: مالکیت خصوصی، زنجیره ای، تعاونی
ü فروشگاههای زنجیره ای معمولاً دارای مالکیت و مدیریت مشترک بوده و خرید در آن بصورت متمرکز صورت میگیرد. این فروشگاهها اقلام و کالاهای مشابهی را عرضه کرده و در کلیه زمینه های خرده فروشی فعالیت دارند. در این نوع از خرده فروشیها، هزینه های تبلیغاتی به دلیل آن که برای فروشگاههای متعددی انجام میگیرد، پایین است و با توجه به حجم فروش زیاد، قیمتهای مناسبتری دارند.
ü یک مرکز خرید شامل گروهی از خرده فروشان است که دارای برنامه ریزی، مالکیت و مدیریت واحدی می باشند و از تعداد زیادی فروشگاه های اختصاصی تشکیل شده است.
۵) بر اساس روش توزیع: توزیع فروشگاهی و غیر فروشگاهی
ü در توزیع فروشگاهی، محصولات، دارای جایگاه فیزیکی قابل رؤیت بوده و از طریق مراکز مختلف فروش مانند پاساژ، مرکز خرید، مگا مال، هایپرمارکت و غیره، در اختیار مصرف کننده قرار میگیرد. به همین دلیل، به این نوع توزیع، توزیعB-M یا خشت و ملات نیز گفته میشود.
ü توزیع غیر فروشگاهی از طریق فروشندگان آن لاین و اینترنتی، بازاریابان مستقیم و دستگاههای وندینگ انجام میپذیرد. البته برخی از فروشگاهها مانند نایک، در چندین طبقه دارای فعالیت میباشند.
- انواع فروشگاه ها و مراکز خرده فروشی
1- فروشگاه چابک
این فروشگاهها بسیار کوچک بوده و میتوانند در فضایی به مساحت 6 متر مربع و درون هر بنگاهِ کسب وکاری وجود داشته باشند. این نوع از فروشگاهها به واسطه فضای اندکی که اشغال میکنند، یک فرصت بسیار بینظیری برای کسب و کارِ پرسود، فراهم میآورند.
2- فروشگاه محلی
در این فروشگاهها انواع کالاهای راحتی مانند خمیر دندان، شامپو و غیره به فروش میرسد. فروشگاههای محلی، از لحاظ وسعت، دارای سطح فروشی حدود 400 تا 600 متر مربع میباشند. این فضاها به عنوان سوپر محلی یا فروشگاه محلی شناخته میشوند.
در ایران این مساحت بین 100 تا150 متر مربع میباشد. فروشگاههای محلی، مناسب شهرکها و مناطقی است که دارای جمعیت کمتر از 5,000 نفر باشند. فاصله مطلوب دو فروشگاه محلی از یکدیگر با توجه به تراکم جمعیتی، از 500 متر تا1000 متر در نظر گرفته میشود.
3- فروشگاه کوچک
این قبیل فروشگاهها، جهت تأمین نیازهای شهرها و شهرکهای کوچک با میانگین جمعیتی میان 5,000 تا 10,000 نفر، مناسب است. فروشگاه کوچک، در برخی مناطق با عنوان سوپرمارکت کوچک یا مینی سوپر نیز شناخته میشوند و از فروشگاههای محلی، اندکی بزرگتر میباشند.
4- فروشگاه های رفاهی یا راحتی
این فروشگاهها که به عناوین دیگری همچون کان ونیِنت، بین راهی یا کنار جاده (Roadside)نیز شناخته میشوند، فروشگاههای کوچک یا دکانهایی هستند که معمولاً در کنار جادههای پر رفت و آمد، در ایستگاه قطار، مترو، پمپ بنزینها و یا در محلات شلوغ مستقر هستند. صفت بارز این مغازه ها، محدود بودن اجناس آن به مواد ضروری سفری، مانند مواد غذایی ساده، شیرینی، بستنی، داروهایی از قبیل مسکن و لوازم کمکهای اولیه، لوازم فنی اتومبیل، نقشه، روغن موتور و همچنین لوازمی مانند لامپ، شمع، کبریت، بستنی، ذغال، بلیط قطار، مجله، کتاب جیبی و حتی چای و قهوه و موارد مشابه بوده و ساعات کار آنها طولانی و گاهی 24 ساعته است. با این وجود، تنوع محصولات و خدمات در این مغازه ها کم و محدود، کیفیتمتوسط و قیمت، متوسط به بالاست. از دیگر ویژگیهای این فروشگاهها، فرایند سریع خرید است. مشتری زمان زیادی صرفخرید نکرده و محصولات خریداری شده به سرعت مصرف می شوند.
7-eleven, Tesco express وThe Kroger نمونه هایی از این قبیل فروشگاهها به شمار می آیند.
ویژگی بارز: تنوع کم محصول - مکان
7-eleven که در سال 1927 تاسیسگردیده و دفتر مرکزی آن در دالاس تگزاس واقع شده است، بزرگترین اداره کنندهConvenience store در دنیاست که به صورتفرانشیز اداره شده و بیش از 39000 مغازه در 18 کشور دنیا از جمله ژاپن، امریکا،کانادا، فیلیپین، هنگ کنگ، تایلند، مالزی وتایوان دارد. این شرکت از برندهایخصوصی برای عرضه محصولاتش استفاده می کند، برند هایی همچون Big Gulp و Slurpee که هر دو،نوشیدنی خنک بوده و در لیوان های بزرگ عرضه می شوند.
5- فروشگاه انحصاری
این نوع فروشگاهها، فقط یک نوع یا یک برند از محصولات را به فروش میرسانند. مانند فروشگاههایLG,SAMSUNGو ....
6- فروشگاه عمومی
فروشگاهی است که همه نوع جنسی در آن یافت میشود اما بدون هیچ گونه طبقهبندی خاصی. این فروشگاهها معمولاً در شهرهای کوچک، روستاها و حاشیه نشین ها به فعالیت میپردازند.
7- فروشگاههای اختصاصی
در این نوع از فروشگاهها که به منظور ارائه اقلام هم خانواده ایجاد میگردد، ترکیب نسبتاً کامل و محدودی از کالاهای خاص مانند انواع کالاهای ورزشی، پوشاک یا لوازم التحریر و غیره به مشتریان عرضه گردیده و خدمات زیادی نیز به آنها ارائه می شود. فروشندگان این قبیل خرده فروشیها اطلاعات زیادی در اختیار مشتریان قرار میدهند و به ایجاد تجربه خرید خوشایند برای مشتری کمک می کنند. تمرکز به یک بخش خاص از بازار امکان سفارشی سازی محصولات و تغییر بر اساس ذائقه مشتری را به آنها میدهد. قیمت در این نوع خرده فروشی ها بالاتر از سطح متوسط است. فروشگاههایی مانند Benettonو Niceاز این دست خرده فروشیها به حساب می آیند.
ویژگی بارز: تمرکز بر یک رده کالایی خاص- کیفیت و قیمت بالا
Benetton: یک برند جهانی مد است که درسال 1965 در ایتالیا تاسیس شد.محصولات آن شامل پوشاک زنان مردان ،کودکان، لباس زیر، عطروکیف وکفش است که در قیمت بالایی عرضه می شود. بنتون از حمایت رویداد های ورزشی به عنوان ابزار بازاریابی خود استفاده می کند. بنتون سه برند اصلیSisley, play life, United colors of Benettonرا عرضه می کند که بیشترین فروش آن از برند United colors of Benettonاست.
8- بقالی یا خواربار فروشی
یک خواربار فروشی یا گروسری استور، فروشگاهی است که در آن مواد غذایی به صورت خرده فروشی و بقالی عرضه می گردد. در ایالات متحده، فروشگاههای کوچک مواد غذایی که ارائه دهنده میوه و سبزیجات هستند، بازار تره بار و در انگلیس، فروشگاه سبز (سبزیجات) نامیده می شوند. همچنین به فروشگاههای کوچک مواد غذایی که در آن غذاهای سریع مانند ساندویچ و اسنکها عرضه میگردد، فروشگاه راحتی یا convenience گفته میشود. به فروشگاه های بزرگتری که در آن علاوه بر اقلام فوق، آیتم هایی همچون؛ لوازم خانگی و پوشاک نیز فروخته می شود، سوپرمارکت گفته میشود.
9- فروشگاه استاندارد یا سوپر مارکت
سوپر مارکت، فروشگاهی است که در آن طیف وسیعی از انواع کالاها از جمله مواد غذایی، نوشیدنیها، مواد شوینده، دارو، پوشاک و در کل، ملزومات زندگی ((FMCGبه فروش میرسد و اجناس لوکس و فانتزی در آن دیده نمیشود.
این کالاها معمولاً در قیمت پایین عرضهمی شوند و برای کاهش هزینه ها خدمات چندانی ارائه نمی شود و طراحی و قفسه بندیمغازه ساده است. در واقع بیش از 70% کالاهای این مغازه ها محصولات غذایی هستند. سوپر مارکتها معمولاً بخشی از یک فروشگاه زنجیره ای هستند و به همین دلیل کالاهای خود را به طور مستقیم از تولید کننده خریداری کرده و با قیمت مناسب عرضه میکنند. سبدهای خرید ساده و چرخدار یکی از ارکان ثابت این فروشگاهها است و خرید را بسیار آسان میکند. سوپر مارکتها برای مناطق و مراکز شهری با جمعیت بالغ بر 10,000 نفر، مناسب است. بعضی از سوپر مارکتها با فروشگاههای چند قسمتی ترکیب میشوند و یک هایپرمارکت را به وجود میآورند. به طور کلی، به فضاهایی که دارای 600 تا 1,400 متر مربع، سطح فروش باشند سوپر مارکت یا فروشگاه استاندارد گویند. فاصله مکانی مطلوب دو سوپرمارکت از یکدیگر، 4,000 متر تا5,000 متر میباشد., EdekaKroger, Jewel, Tesco, wall-Mart از جمله سوپرمارکتهای معروف دنیا میباشند.
ویژگی بارز: self-service - عرضه مواد غذایی و خانگی
تفاوت فروشگاه رفاهی و سوپرمارکت
تفاوت اصلی این مغازه ها با سوپر مارکتها در درجه اول به اندازه آنها است. همچنین از آنجایی که معمولاً این مغازه ها تنها محل تهیه مواد ضروری در بین راه هستند، قیمت کالاهای آن بیشتر از فروشگاههای شهری و سوپر مارکتها است.
10- فروشگاههای بزرگ یا سوپر مارکت بزرگ
در این نوع فروشگاهها، کالاهای متنوعی مانند محصولات غذایی، پوشاک، مبلمان، اثاثیه منزل و غیره به فروش میرسد. در سوپرمارکتها فروشندگان به طور مداوم قیمت تمام کالاها را متناسب با شرایط بازار تغییر میدهند. سوپر مارکتها در مناطق مسکونی واقع شده و دارای میانگین سطح فروش میان 4,000 تا 5,000 متر مربع میباشند.فاصله مطلوب دو فروشگاه بزرگ از هم معمولاً 6,000 متر لحاظ میگردد.
11- فروشگاههای زنجیره ای
به دسته ای از فروشگاههای همنام گفته میشود که عرضه کننده محصولات مختلف به طور جزئی بوده و دارای روشهای مدیریتی استاندارد خاص خود میباشد. این فروشگاهها ممکن است دولتی، خصوصی یا قراردادی باشند، اما قوانین موجود در آنها یکسان و تحت نظارت مدیریت مرکزی قرار دارد. فروشگاههای زنجیره ای با تمرکز بر ارائه کالاهایی با اندازه های بزرگتر (سایز خانواده) و میزان سود کمتر توانسته اند در کار خود موفق باشند. بعضی از فروشگاههای زنجیره ای نه تنها در کشور اصلی خود، بلکه در بسیاری از شهرها و کشورهای مهم جهان شعبه دارند (توسعه افقی) و قیمت کالاها (به پول رایج آن کشور) در تمام آنها یکسان است. از طرفی دیگر، این فروشگاهها جهت کاستن قیمت تمام شده خود، یا با برخی از عمده فروشیهای مهم، یکپارچه شده و یا انجام فعالیتهای عمده فروشی را در کنار امور خرده فروشی، در دستور کار خود قرار میدهند. (توسعه عمودی)
12- فروشگاه های قسمتی
همانگونه که از نام این فروشگاه پیداست، در این فروشگاهها، کالاها را بر اساس نوع آن تقسیمبندی کرده و بخشی از فروشگاه (مثلاً قسمت بانوان، آقایان و کودکان) را به آن اختصاص میدهند و هر بخش نیروی فروش خاص خود را دارد. این بخشها معمولاً در یک فضای واحد هستند و مانند مراکز خرید، از مغازه های متعدد تشکیل نشده اند. در فروشگاههای قسمتی، یک قسمت در جایی تمام شده و بخش دیگر، از انتهای آن قسمت شروع میشود.
البته فروشگاههای قسمتی به لحاظ فضا و واحدهای نگهداری انواع کالاها(SKU)، کوچکتر از هایپرمارکتها هستند. تنوعمحصولات (variety)در این نوع خرده فروشیهابالا بوده، از هر محصول، برندهای مختلفی وجود داشته (assortment) و کالاها در سطوح قیمتی و کیفیتی گوناگونی عرضه می شوند که عموماً متوسط روبه بالا هستند. کالاهای موجود در این فروشگاهها، فاسد نشدنی و بادوام می باشد و برخی از آنها عبارتاند از؛ پوشاک زنانه، لوازم منزل، لوازم الکترونیکی و ... . در ایران، بزرگترین فروشگاه قسمتی با عنوان شهروند با حدود 25 شعبه که همگی در تهران متمرکزند، فعالیت مینماید. حوزه فعالیت فروشگاههای قسمتی، عمدتاً در مراکز شهرها و یا بخشی از مراکز خرید است. اندازه این نوع از فروشگاهها تقریباً 8 تا 20هزار متر مربعاست. خدماتی که در این فروشگاهها ارائه میشود متفاوت است و می تواند شامل تحویل درب منزل و سفارشی سازی در بعضی محصولات باشد. چیدمان محصولات و طراحی درون فروشگاه در این مدل مهم تلقی می شود و معمولاً فضای خوشایندی را فراهم می کنند که می تواند منجر به تجربه خرید لذت بخشی برای مشتری گردد.
ویژگی بارز: تنوع سبد محصولات - مجزا بودن هر بخش
- انواع فروشگاه های قسمتی
فروشگاههای قسمتی در اندازه ها و درجات مختلفی وجود دارند و نسبت به نوع کالاها و قیمت آنها درجه بندی میشوند.
الف) فروشگاههای مجلل و به روز با طراحی زیبا و خدمات دهی قابل توجه به مشتریان. این فروشگاهها بیشتر در قالب فلگشیپها به فعالیت می پردازند. برخی از نمونه های این نوع فروشگاهها عبارت است از: ,Bloomingdale'sSelfridge و KaDeWe
ب) فروشگاههای متوسط که کالاهایی با کیفیت نه چندان بالا و خدماتی نسبتاً کمتر از نوع قبل، به مشتری ارائه میدهند. فروشگاه Debenhamsو JohnLewis از این نوع است.
پ) فروشگاههای سطح پایین و حراجی که عرضه کننده کالاهای ارزان قیمت از مارکهای معروف هستند که به دلایل مختلف از جمله نزدیک بودن تاریخ انقضاء، از رده خارج شدن مدل یا کامل نبودن سری سایز بندی، به این فروشگاهها آورده میشوند و با قیمتهایی بسیار پایینتر فروخته میشوند. بسیاری از این فروشگاهها مدتها است که خود به نوعی از فروشگاه زنجیره ای تبدیل شده اند و از معروفترین آنها میتوان بهHarrods, JCPenny, Macy’s وSears اشاره کرد.
JCPenny: یکی از مهمترین خرده فروشی های امریکا است. دفتر مرکزی این فروشگاه درTexasواقع است که 1106 فروشگاه را در 50 ایالت امریکا اداره می کند و خود را متعهد به ارائه بهترین کالاها با قیمت مناسب میداند. اغلب فروشگاههای JCPennyدر مراکز خرید حومه شهر قرار دارند و محصولات خود را در بخش های زنان، مردان، وسایل خانه، کودکان، نوجوانان، اسباب بازی، جواهرات، کادو و کیف و کفش عرضه میکنند. در این فروشگاه، غرفه ها یا بخش هایی جهت اجاره به برندهای معروف و یا برای تعمیرات ساعت و جواهرات و همچنین استودیو عکاسی و کافی شاپ تخصیص داده می شود.
13- فروشگاههای ارزان فروشی
یک فروشگاه ارزان فروشی، نوعی فروشگاه قسمتی است که دامنه گستردهای از کالاها را با سود اندک و نزدیک به قیمت تولید کالا، به مشتریان ارائه میدهند. اغلب این فروشگاهها، مجموعه گسترده ای از کالاهای متنوع مانند جواهرآلات، تجهیزات الکترونیکی و یا وسایل الکتریکی را به فروش میرسانند. البته نباید فروشگاههای ارزان فروشی را با فروشگاههای لوازم متفرقه ا دلار استور، یکی دانست. زیرا فروشگاههای متفرقه یا متنوع فروش، انواع مختلف کالاهای بدون برند را با قیمتی یکسان (مثلاً 2 دلار) به فروش میرسانند، اما فروشگاه های ارزان فروشی، محصولات مختلف با برندهای مشخص را با طیف وسیعی از قیمتهای مناسب به مصرف کنندگان عرضه میکنند. طراحی داخلی و محیط این نوع از فروشگاهها بسیار ساده است و معمولاً خدماتی عرضه نمیشود.
ویژگی بارز: پایین بودن قیمت کالاهای برنددار
14- فروشگاههای تخفیف ویژه یا کم قیمت
این خرده فروشیها که از انواع فروشگاههای ارزان فروشی به شمار میروند، کالاهایی را به فروش میرسانند که به نسبت دیگر فروشگاهها، از قیمت بسیار پایینی برخوردار است. فروشگاههای تخفیف ویژه (آف پرایس)، اجناسی مانند کفش و پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی و لوازم تزئینی را ارائه میدهند. علاوه بر قیمت اندک این فروشگاهها، تفاوت دیگر آنها با سایر فروشگاهها، عرضه کالاهای معتبر، برنددار و مد روز است. اما علت این تخفیفات ویژه و قابل توجه از جانب فروشگاههای کم قیمت چیست؟
هنگامی که طراحان و تولیدکنندگان، اقدام به تولید بیش از حد محصولات نموده و بر خلاف پیش بینی هایشان، نمیتوانند آنها را از طریق نمایندگیها و فروشگاههای خود در زمان مناسب به فروش برسانند، این فروشگاههای تخفیف ویژه هستند که دست به کار میشوند و اقدام به خرید حجم زیادی از این محصولات با قیمت عمده و اندک می کنند. علت دوم میتواند به عدم توانایی تولیدکنندگان و فروشگاهها در فروش بخشی از اجناس خود برگردد. بنابراین، آن بخش از کالاهای خود را، با تخفیفی بین 20 تا 60 درصد، به فروشگاههای تخفیف ویژه میفروشند. علت دیگر، از رده خارج شدن کالاهای تولیدکنندگان یا فروشگاههایی است که به دلیل از مد افتادن یا گذشتن فصل آن، اقدام به فروش آنها در مقیاس بالا و قیمت پائین می نمایند.
- انواع فروشگاه های تخفیف ویژه
الف) فروشگاه های کلوز اوت یا فروش آخر
این فروشگاهها به عرضه و فروش محصولاتی میپردازند که با کمترین قیمت ممکن، از تولیدکنندگان، عمده فروشان و یا خرده فروشانی که در حال تغییر مکان و یا حرفه خود بوده و یا در آستانه ورشکستگی و انحلال قرار دارند، خریداری گردیده و با تخفیف قابل توجهی به مصرف کنندگان، به فروش میرسد. اصطلاح کلوز اوت یا فروش آخر، به نوعی حراجی گفته میشود که بنا به دلایل بالا از جمله ورشکستگی، از طریق فروشگاههایی با همین عنوان (کلوز اوت استور) انجام میپذیرد. عمده فروشان و خرده فروشانی که دچار انحلال و تغییر شغل شدهاند و ناگزیر به حراج محصولات یا اجناس خود هستند، مجبورند تا به صورت مستقیم، کالاهای خود را به مردم و دیگر خرده فروشان، به شکل حراج، به فروش برسانند و سعی کنند تا به اصطلاح، به دارایی خود آتش زده و موجودی انبار را به صفر برسانند و فروش آخر را انجام دهند. فروشگاههای کلوز اوت نیز سعی میکنند تا کالاهای خریداری شده را با همان روش شرکتهای ورشکسته، به فروش برسانند. از ویژگی بارز فروشگاههای کلوز اوت این است که امکان دارد کالاهای امروز، برای فردا، دیگر وجود نداشته باشد، زیرا این فروشگاهها هر کالایی که در معرض حراج از جانب شرکتهای ورشکسته باشد را میخرند. از مهمترین نمونه های این فروشگاه، میتوان به خرده فروشی بیگ لاتس اشاره کرد.
ب) فروشگاه های اوت لت
در این نوع از مراکز فروش، تولیدکنندگان، خود به صورت مستقیم اقدام به فروش محصولاتشان میکنند. به این ترتیب که شرکت تولید کننده، اقدام به خرید یک فروشگاه خرده فروشی نموده و اجناس را با قیمت اندکی به دست مصرف کننده میرساند. فروشگاههای اوت لت، نوعی فروشگاه ارزان فروشی به حساب می آیند که اغلب، اجناس تک سایز شده، در آنها ارائه میگردد.
پ) فروشگاه های دلار استور یا متنوع فروش
همانگونه که اشاره شد، این فروشگاهها تنوع زیادی از کالاها را با یک قیمت ثابت (مثلاً، هر یک 2 دلار یا هزار تومان) به فروش میرسانند. اما بر خلاف فروشگاههای ارزانفروشی، این کالاها متفرقه بوده و برند معتبری در بین آنها دیده نمیشود. فروشگاههای دلار استور یا لوازم متفرقه، با نامهای متفاوتی در کشورهای مختلف جهان شناخته میشوند. در ژاپن؛ صد ین، در چین؛ دو یوان، در هند، 99&49روپیه، در آلمان؛ToBi، در پرتغال؛ Trezentos و در کانادا؛ Dollarama.
ت) فروشگاه های ورهوس
این نوع از فروشگاههای ارزانفروشی، که به فروشگاه انباری نیز معروف است، دارای نظم و انضباط خاصی در طراحی و چیدمان نبوده و از تجملات و دکوراسیون مورد استفاده در دیگر فروشگاهها نیز بهره چندانی نبرده است. فروشگاه های ورهوس، به دلیل اینکه خدمات چندانی ارائه نمیدهند نسبت به دیگر فروشگاههای سنتی، کالاها را به قیمت کمتری عرضه میکنند. البته مشتریان این فروشگاهها، خریدهای خود را باید در مقادیر زیاد و حجمهای بالایی انجام دهند و این موضوع میتواند وجه تفاوت فروشگاههای ورهوس با دیگر فروشگاههای ارزانفروشی باشد. طراحی و چیدمان این فروشگاه ها - همانگونه که از نام آن مشخص است- به صورت انبار بوده و مشتریان، اغلب کالاها را به صورت محموله و یا فلهای دریافت میکنند و مبلغی نیز بابت حق عضویت سالانه پرداخت می نمایند. برخی از نمونه های این قبیل فروشگاهها عبارتاند از؛ Super Saver Food,Costco, Foods Co.
ویژگی بارز: فروش محصولات به صورت عمده به مصرف کننده نهایی
Costco: بزرگترین باشگاه انبار کالا در امریکا است که در سال 1983 تاسیس شد و در سال 2009 سومین خرده فروش بزرگ امریکا و نهمین در دنیا شناخته شد. دفتر مرکزی کاستکو در واشنگتن امریکا ست و همچینین شعبی در انگستان، کانادا، مکزیک، استرالیا، کره جنوبی، ژاپن و تایوان دارد. رقیب اصلی کاستکو ، سمز کلاب محسوب می شود که اگرچه انبار های بیشتری از کاستکو دارد ولی فروش کاستکو بیشتر است این اولین شرکتی است که در کمتر از 6 سال از صفر به فروشی معادل 3 بیلیون دلار میرسد. کاستکو در سال 2010 رتبه 25 را در مجله فورچون کسب کرد.این خرده فروشی بر فروش با قیمت پایین و حجم بالا تمرکز دارد. این فروشگاه فقط برای اعضاء آن و مهمانان آنها باز است . خدماتی چون عکاسی، تحویل رایگان درب منزل، بیمه خانه و ماشین ، نسخه های اصلی آثار هنرمندانی چون پیکاسو، رستوران و فست فود وکافی شاپ اغلب در این فروشگاه ها ارائه می شوند. کاستکو تنوع سبد محصولات خود را گسترش داده است اگرچه اوایل ترجیح بیشتر بر محصولاتی بود که قابلیت بسته بندی ها ی بزرگ را داشته باشند. ولی اکنون محصولاتی مثل گوشت ولبنیات تازه، نان، گل، کتاب، نرم افزارهای کامپیتری، جواهرات، لباس، وسایل خانه و لوازم الکترونیکی نیز عرضه می شود همچنین در بعضی از فروشگاه ها پمپ بنزین، داروخانه، عکاسی و مراکز شنوایی وبینایی سنجی وجود دارد.
ث) فروشگاه بیگ باکس
این فروشگاهها، ترکیبی از ورهوسها و فروشگاههای قسمتی هستند. بیگ باکسها به دلیل خرید انبوه اقلام و محصولات، قیمت کالاهای خود را بسیار پایین تعیین میکنند. همچنین این فروشگاهها دارای محوطه ها و قفسه های بسیار بزرگ و وسیعی هستند. یک بیگ باکس، بعضی اوقات با نامهای سوپر استور، سوپر سنتر یا مگا استور و حتی قاتل قفسه ها نیز شناخته میشود. برخی از بیگ باکسهای معروف عبارتاند از:
ایکیا، چپترز و میشلز.
15- سوپر استور
این فروشگاهها نوعی هایپرمارکت به حساب آمده و معمولاً دو برابر سوپرمارکتهای بزرگ دارای فضای فروش میباشند. در سوپراستورها، ترکیب بسیار متنوعی از مواد غذایی و اقلام غیر غذایی ارائه میشود و مشتری تمام محصولات مورد نیاز خود رایکجا خریداری می کند ( (one-stop shoppingاما ازآنجا که این فروشگاه ها خیلی بزرگ هستند برخی از مشتریان احساس راحتی نمی کنند چراکه باید زمان زیادی را صرف یافتن کالاهای مورد نیاز خود بکنند. در عوض، سوپراستورها خدمات مختلف و گسترده ای نظیر خشکشویی، خدمات پستی، چاپ عکس و غیره را به مشتریان ارائه میدهد. برخی فروشگاههای زنجیرهای از این نوع به شمار میآیند. فروشگاههای Tesco, Metro , Albertson's نمونه هایی از سوپراستورها میباشند.
ویژگی بارز: مکان فروشگاه بزرگ - تنوع بالای ترکیبمحصولات غذایی و غیر غذایی
16- هایپرمارکت
فروشگاه هایپرمارکت که با نام های ابربازار یا چندقسمتی نیز شناخته میشود نوعی سوپرسنتر است که ترکیبی از سوپرمارکت و فروشگاه چند قسمتی محسوب میشود(مانند مارکز اند اسپنسر). فروشگاههای هایپر که به نوعی مادر تمامی فروشگاههای خرده فروش به حساب میآید، همه چیز میفروشند. این مراکز خرید، وسعت سطح فروشی معادل 3,000 الی70,000 متر مربع را دارا میباشد. با وجود اینکه هایپرمارکتها و سوپرسنترها خیلی شبیه هم هستند و سبد محصول متنوعی را ارائه میدهند اما هایپرمارکتها بیشتر برمحصولات غذایی تازه و سوپرسنترها بیشتر بر محصولات غیر غذایی و محصولات غذایی خشک تمرکز دارند. فاصله مطلوب برای دو هایپرمارکت بستگی به بافت جمعیتی، سطح دسترسی راحت عمومی و گستردگی شهر دارد. این نوع فروشگاهها معمولاً در کنار اتوبانها یا مداخل خروجی شهر و یا ورودی شهر احداث میشود.
ویژگی بارز: تنوع بالای سبد محصولات - گستردگی فیزیکی
17- فلگ شیپ
فلگ شیپ عنوانی است که به کشتی پرچمدار و رهبر یک ناوگان گفته میشود. در اصطلاح نظامی، این لقب برای بزرگترین، سریعترین، مسلح ترین و در کل مشهورترین نوع کشتی به کار گرفته میشود که توسط مقام فرماندهی ناوگان نیروی دریایی مورد استفاده قرار میگیرد. در زبان انگلیسی، فلگ شیپ به مهمترین عضو یک گروه اطلاق میگردد. فلگ شیپ ها در دنیای کسب و کار در مناطق تجاری بسیار مهم و برجسته ای که پذیرای مشتریان ثروتمند و با درآمد بسیار بالا میباشد، قرار گرفته اند. به همین دلیل، خرید از این نوع فروشگاه ها که دارای کلاس بالای جهانی است، برای خریدار، نوعی وجهه اقتصادی- اجتماعی خاص به همراه دارد. اصطلاح فلگ شیپ نه تنها برای فروشگاههای پیشتاز به کار میرود، بلکه برای محصولات و یا برندهای پیشتازنیز مورد استفاده قرار میگیرد. بهعنوان نمونه، شرکتهای سازنده اتومبیل، معمولاً دارای فلگ شیپهایی در قالب مهمترین خودروهای خود هستند، مانند:
Mercedes-Benz; S-Classیا Jaguar; XJ
برخی از فلگ شیپهای معروف که در سراسر دنیا به فعالیت مشغول اند عبارت اند از: گوچی، اپل، کارتیر، چنل، جورجی آرمانی، نایک، پرادا، پوما، رالف لارن و... .
18- خیابان بازار
خیابان بازار، همانند شکل سنتی بازارها، فضایی غیر مسقف است که اغلب در یکی از روزهای هفته، و در برخی خیابان ها دایر میشود. البته نوعی از بازارهای خیابانی نیز هستند که در شب فعالیت داشته و بر خلاف روز بازار، معمولاً پذیرای افرادی هستند که جهت قدم زدن، تفریح کردن و یا خرید تفننی به بازار میآیند. به این بازارها، شب بازار گفته میشود.
19- بازارِ مرطوب
بازارِ مرطوب یا مرطوب بازار، عموماً به بازار محصولات غذایی با تنوع آزاد اطلاق میشود. بعضی از نامهای این بازار عبارت است از:بازار فرهنگی، بازار سنتی و یا گای سی بازار مرطوب، از سطوح همکف و محوطه هایی تشکیل شده است که با آب به دفعات متعدد خیس و شستشو شده است. به همین دلیل به این بازار، بازار خیس یا مرطوب گفته میشود.
20-میدانبازار
این نوع از بازارها، مناطق تقریباً وسیع، باز و بدون سقفی هستند که اول بار در اروپا و مستعمرات آن، پذیرای مشتریان بودند. البته امروزه به صورت یک روز مشخص از هفته با نام روز بازار (مثلاً پنجشنبه بازار) به فعالیت خود ادامه میدهند.
21- Airport Center:شامل خرده فروشیها، رستورانها و سایر خدماتی است که در فرودگاه متمرکز شده اند.
22-Arcade: به نوعی از مراکز خرید با پیاده روهای باریک و اغلب سرپوشیده و یا به فضای تجاری ایجاد شده بین دو توده ساختمانی سرپوشیده عمومی شهری (متداول در قرن 19) گفته میشود که دارای سقف شیشه ای قوسی شکل است و دو ردیف از مغازه ها که در طرفین عبور عابر پیاده قرار دارند، معمولاً با دو خیابان موازی در ارتباط اند.واژه آرکاد، اغلب در بریتانیا استفاده میشود.
23- Entertainment Complex: یا مجموعه تفریحی، نوعی مرکز خرید است که شامل مکانهایی مانند سالنهای تئاتر، رستورانها و مکانهای تفریحی می باشد. نام دیگر این قبیل مجموعه ها، Hobby Center است.
24-Fashion Mall: یک مرکز خرید مشتمل بر مغازه هایی که پوشاک مطابق مد روز و کالاهای مرغوب را ارایه میدهند.
25-Festival Marketplace: مراکز خرید شهری که ترکیبی از رستوران و مکانهای تفریحی میباشد که در عین حال با مکانهای تاریخی و فرهنگی همراه شده اند.
26-Lifestyle center: یا بازار بوتیک مانند بوتیکهای مد زنانه (فشن)، جواهر فروشیها، فروشگاههای وسایل چرمی و رستورانها که برای جذب مصرف کنندگان متمول طراحی شده اند، به صورت مغازه های بیرونی در یک ردیف قرار داشته و معمولاً دارای محوطه های جذاب، آبنماها و محلهای نشستن هستند و مشتریهایی را که دارای وقت کافی هستند، برای گردش و خرید تشویق میکنند.
27-Mall: مراکز خرید بزرگی هستند که معمولاً سرپوشیده بوده و دارای پارکینگهای نزدیک میباشند. این واژه به طور کلی درآمریکای شمالی و استرالیا به محوطه های بزرگ خرید گفته میشود و به سه سطح عمده در طراحی تقسیم میشوند: محلی یا MiniMall، اجتماعی یا MaxiMall و منطقه ای یا MegaMall.
28- Mix Use Center: مجموعه ای که ممکن است شامل خانه های مسکونی، ادارات، رستورانها، سالنهای تئاتر، یک هتل و سایر کاربری هایی باشد که مرتبط با یک خرده فروشی باشند.
29-Open –Air: دراین مرکز خرید، مغازه ها مستقیماً قابل دسترسی برای عموم میباشند. پیاده روهای آن ممکن است که سر پوشیده باشند، اما این مغازه ها زیر یک سقف واحد، محصور نیستند.
30-Strip Center: یک مرکز خرید کوچک با کمتر از سه ردیف مغازه که در همسایگی یکدیگر بوده و نوعی open-air محسوب میشود. این نوع مرکز خرید در فضای باز قرار داشته و از مساحتی بین 460 تا از 9,300 متر مربع بهره میبرد. یکی از شاخصه های این مرکز، وجود پارکینگ در روبروی مغازه ها میباشد.
31-Village Center: یک مرکز خرید غیر شهری که سرپوشیده نبوده و دارای چندین راسته و اغلب یک میدان مرکزی است.
نتیجه گیری
مغازه ها، فروشگاهها، سوپرمارکتها و مراکزی که برای خرید و فروش کالا به عموم مصرف کنندگان مورد استفاده قرار میگیرند، هر یک نام و تعریف خاص خود را دارند که در مباحث اقتصادی، مسائل مربوط به بیمه، شهرداری، اصناف و موارد مشابه به کار میروند. شاید بیشتر مشتریان برای تمام این اماکن از واژه فروشگاه استفاده کنند، اما هر فروشگاهی، تعریفی مجزا داشته و در زبانهای دیگر با پسوندهایی معرفی میشوند، مانند فروشگاه زنجیره ای. به همین دلیل نمیتوان هر بقالی را سوپرمارکت و یا هر دکه را بقالی نامید.
طبیعی است که هر یک از انواع خرده فروشیها، باید استراتژیهای ویژهای جهت بازاریابی، بازارپردازی، فروش، تبلیغات و ... داشته باشند. مطمئناً روشهای بازاریابی، تبلیغات و حتی کیفیت برخورد با مشتری، در یک سوپرمارکت یا سوپراستور با یک فروشگاه محلی، تفاوتهای بسیاری خواهد داشت.
برگرفته از کتاب اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی نوشته وحید نثائی
- ۹۴/۰۶/۱۷
غرض از مزاحمت در خصوص "میزان حاشیه سود خرده فروشی به تفکیک محصول" مطالبی را میخواستم
لطفا اگر مطلبی سراغ دارید در این زمینه کمکم کنید
با سپاس فراوان