ویترین و نقش آن بر افزایش فروش
ویترین، ابزاری برای تبدیل رهگذر به خریدار
شایدویترین پردازی و دکور بدیع فندی در لندن، کیفیت یک ویترین اثربخش را بیشتر به ما نشان بدهد.
ویترین کفش وینسه کاموتو در مرکز منهتن حاصل تلاش خلاقانه معمار آمریکایی ایتالیایی الاصل سرگیو مان نینو و وینسه کاموتو بنیانگذار و رهبر گروه کاموتو است. طراحی پیچیده فضا، به خوبی عناصر دیداری محصولات مدرن را با رنگ های تند هماهنگ کرده تا قاب بندی و بازتاب پررنگی از سبک زنانه کاموتو باشد.
این مانکنهای ویترینی چه هستند؟
آدیداس در یکی از فروشگاههای اصلی خود در نورِمبِرگ، از نمونه آزمایشیِ نوع جدیدی از خرید ویترینی پردهبرداری کرد. در این فروشگاه، مشتریان میتوانستند از طریق لمس صفحه لمسیِ دوسویهای، با محصولاتِ برند ارتباط متقابل برقرار کنند. به این ترتیب، مشتریها به شکلی متفاوت به چالش کشیده شدند: بهجای اینکه مشتریها فقط به محصولات نگاه کنند، آدیداس با این نوآوری باعث شد که مشتریها به گونهای متفاوت با محصولات ارتباط برقرار کنند، هم در ساعاتی که فروشگاه باز بود و هم در ساعات تعطیلیِ فروشگاه. در این فناوری، این مشتری است که تصمیم میگیرد که مدل یا مانکن فروشگاه چه لباسی را بپوشد و به نمایش بگذارد، مشتری انتخاب میکند که با کدام ابزار و برنامهی ویترین کار کند، یا تلفناش را به ویترین متصل کند یا نه، محصولات را با کسی شِر Share کند یا خریداری کند.
این فناوری چگونه کار میکند؟
هر کسی میتواند با این ابزار (اپلیکِیشن) کار کند و این از طریق لمس نقاط خاصی از صفحهی ویترین امکانپذیر است. از این طریق، مشتری میتواند به مدل یا مانکن مورد نظر بگوید که کدام محصول را به تن کند و آن را با تمام جزئیات برای مشتری که در مقابل ویترین ایستاده توضیح دهد و لباس مورد نظر را به صورتهای مختلف بپوشد و به شناخت مشتری از محصول کمک کند. این مانکنها در اندازهی واقعی یک انسان هستند و میتوانند مثل یک مخاطب سخنگو با مشتری تعامل داشته باشند. مشتریها میتوانند تلفنهای هوشمند خود را به این اپلیکِیشن متصل کنند و محصول مورد نظرشان را سفارش دهند با بخرند. مشتری پس از اولین استفاده از کد URL، صاحب سبد خرید شخصیِ مختص به خودش میشود و پس از آن، هر خرید دیگری که انجام دهد، تنها با وارد کردن یک پینکُد Pincode همه چیز انجام میگیرد. به این ترتیب، هر کدام از محصولات که روی صفحه تلفن همراه مشتری ظاهر شود، مشتری بهراحتی میتواند آن را بخرد، ویرایش کند، تغییر دهد، شِر کند یا ایمیل کند.
شرکت آدیداس قصد دارد با این فناوری، و با توجه به اهمیتِ روزافزون شخصیسازی Personalization و مجازیسازی Virtualization، مسیر تازهای را در مقابل تعامل دوسویه با مشتریهایش باز کند.نویسنده: وحید نثائی
منبع: کتاب رهگذر به خریدار نوشته وحید نثائی
دیناگروپ