کاربرد رنگ در جلوه های نمایشی چیدمان تصویری
مقدمه
دنیای رنگ، بسیار پیچیده و درعین حال شیرین و جذاب است. رنگ ها حرف های زیادی برای گفتن دارند اگر خوب به آنها گوش نموده و درکشان کنیم. هنگامی که یک مصرف کننده در خیابان از کنار فروشگاهها می گذرد و قدم می زند، هر فروشگاه و کسب و کاری که در آن مسیر قرار دارد، برای جلب توجه وی، شانس رقابت و برنده شدن دارد. استفاده از ویترین های جذاب بیرونی و نمایشگرهای خیره کننده داخلی، نمونه هایی از چیدمان تصویری یا VM[1] هستند که می توانند تفاوتها را در جذب یک مشتری جدید و یا از دست دادن آن و سپردن او به رقیب رقم بزند. رنگ، یک موضوع پیچیده و حساس در چیدمان تصویری فروشگاه ها به حساب می آید و جزئی کلیدی از همین چیدمان نمایشی است که می تواند بر انتخاب های مصرف کننده تأثیر شگرفی بگذارد.
شاید به جرات بتوان ادعا کرد که نخستین تاثیر بر روی مشتریان در لحظه ورود، توسط همین جاذبه های رنگی بوجود می آید. اگر برای یک کسب و کار در درجه اول، جلب توجه ابتدایی مشتریان در اولویت است، استفاده از رنگ های روشن در چیدمان تصویری و جلوه های نمایشی می تواند آن را به هدفش برساند. باید ببینید که هدف شما، جلب توجه اولیه مشتریست یا نگهداشتن بیشتر او در محیط و یا تحریک وی به خرید بیشتر. البته بعضی از کسب و کارها و فروشگاه ها، به برندینگ خود و ماندگاری بلندمدت برند شرکت در ذهن مشتریان فکر می کنند.
در هر صورت، به عنوان یک توزیع کننده، تولید کننده یا خرده فروشی، مهم است که تاثیری را که رنگها می توانند بر فضای نمایشی مجموعه داشته باشند درک نمود. تاثیر رنگ می تواند بین یک رهگذر که ویترین شما را در حین راه رفتن مشاهده می کند و حتی سرش را نمی چرخاند تا آن مشتری که در جلوی قفسه های فروشگاه شما توقف کرده است و قصد خرید چند کالا را دارد متفاوت باشد.
حال سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چگونه می توان اثربخشی رنگها را در چیدمان تصویری و جلوه های نمایشی فروشگاه ها افزایش داد؟ چه طرح های رنگی را باید بکار برد و چطور از آنها در نمایش جذاب محصولات استفاده نمود؟
- ۹۸/۰۳/۰۷