رنگ ها و چیدمان فروشگاهی - قسمت (1)
"کاربرد رنگها در طراحی فروشگاه خرده فروشی"
آیا به نوع رفتار و احساسات مشتریان خود توجه داشته اید؟ مشتریان شما داخل فروشگاه چه احساسی دارند؟ آرام، راحت، خوشحال و یا بی حوصله و عصبی؟ به جرات می توان گفت که در کنار بسیاری از فاکتورهای تعیین کننده رفتار مشتری، یکی از مهمترین دلایل رفتار و یا تغییر رفتار وی، نوع و کیفیت رنگ های مورد استفاده در فروشگاه شماست. کاربرد رنگ در فروشگاه تاثیر به سزایی بر نحوه خرید کلی مشتری دارد. بنابراین چگونه می توانید با خیالی آسوده به فعالیت خود ادامه بدهید در حالی که مطمئن نیستید چگونه می توانید بهترین تجربه خرید را برای مشتریانتان ایجاد نمائید؟
با توجه به این که رنگها نقش تعیین کنندهای در انتقال مفاهیم ایفا میکنند، بنابراین در فروشگاهها و مراکز خرید، استفاده از رنگهای مناسب در طراحی دکوراسیون میتواند توجه مشتریان را بیش از پیش جلب نماید. از این رو در این فضاها به تضاد رنگی شدیدی نیاز است و به همین خاطر در طراحی آنها باید طیف گستردهای از رنگها در نظر گرفته شود. رنگها، در مکانهای مختلف و کسبوکارهای مختلف، هر یک دارای معانی خاص خود هستند. یک رنگ، ممکن است برای یک فروشگاه، بسیار پرمعنا و تأثیرگذار به حساب آید، اما برای فروشگاهی دیگر، فاقد این ارزش معنایی باشد. بنابراین نکته مهم در استفاده از رنگها برای دکوراسیون داخلی فروشگاهها، آشنایی با روانشناسی رنگهاست.
در مجموع، استفاده از رنگهای نافذ در مراکز خرید، فروشگاهها و نمایشگاهها بسیار تأثیرگذار است و معمولاً رنگهای قرمز، نارنجی و زرد، طبیعتی محرکتر و مهیج تر نسبت به رنگ آبی، سبز و بنفش ایجاد میکنند. هنگامی که رنگهای قرمز، زرد و آبی به نسبتهای برابر با هم به کار میروند، قرمز دارای بیشترین نفود است و پیشرونده خواهد بود، در صورتی که زرد و آبی پسرونده هستند و به نسبت نفوذ زرد از آبی بیشتر است.
از این رو بهتر است با تاثیرات و کارکردهای برخی از رنگ ها آشنا شویم.
احتمالاً می دانید که برخی رنگهای سرد مانند آبی، بنفش، سفید و سبز، باعث تشویق و تحریک احساساتی نظیر آرامش و سکون میشوند. در فروشگاهی که از این رنگها استفاده میشود، مشتریان می توانند با آسودگی، تصمیم گیری نموده و زمان بیشتری را صرف دیدن کالاها نمایند و البته با حوصله بیشتری نیز خرید خود را انجام دهند. اثر مقابل مورد بالا هنگامی نمایان میشود که از رنگهای گرم تر استفاده شود. به عنوان مثال ترکیبی از رنگ های قرمز و نارنجی میتواند موجب تحریک اعصاب مشتری و القای عصبی بودن وی شود. در این حالت، مشتریان احساس بیحوصلگی، خستگی و راحت نبودن کرده و تلاش میکنند تا هر چه زودتر از فروشگاه خارج شوند.
این
بدان معنا نیست که حتماً باید رنگ فروشگاه خود را به سبز یا رنگ دیگری تغییر دهید!
هر رنگ مزایای خاص خود را دارد و قرمز و نارنجی نیز در صورتی که از تعادل و توازن
برنامه ریزی شده برخوردار باشد، باعث جلب توجه به فروشگاه شما میشود. اولین چیزی
که مردم به هنگام جستجوی یک کالا به دنبال آن هستند، لزوماً نام فروشگاه و یا
علامت تجاری آن نیست بلکه رنگ به کار رفته در چیدمان و دکوراسیون آن است.
مهم آن است که چگونه از رنگ در فروشگاه استفاده کنیم.
کاربرد کارشناسانه هر رنگی باعث ایجاد محیط مثبت و خاطره انگیز برای مشتری شما میشود. برای نمونه، شرکتTurkcell به عنوان یکی از بزرگترین اپراتورهای تلفن همراه در ترکیه، آبی پر رنگ را برای طراحی رنگ سازمانی خود برگزیده بود. اما اینگونه احساس میشد که این رنگ، دارای اثرات منفی بر بازدید کننده است (سرد و بی روح). بنابراین تصمیم گرفته شد تا از رنگی مهیج و جلب کننده استفاده شود. رنگ نارنجی.
بدین ترتیب، اینک دور تا دور فروشگاه، با رنگ نارنجی تزئین شده است و با استفاده از گرمای این رنگ به همراه اثرات آرام کننده رنگ آبی، محیطی روشن و دوستانه را در داخل این فروشگاه مشاهده مینمائیم. البته به طرح اولیه فروشگاه نیز توجه خاصی شده است تا علیرغم استفاده از رنگهای گرمی همچون نارنجی، فضایی آرام و به دور از فشار و هیجان کاذب فراهم آید. در نتیجه، فروشگاهی خوش آمد گو و مدرن بوجود آمده است که باعث ارتقاء و حفظ برند Turkcell گردیده و این در حالی است که مشتریان این شرکت، ازخریدی راحت و با آرامش و رضایت خاطر، بهرهمند هستند.
کاربرد عملی رنگها در طراحی فروشگاه
همانگونه که از رنگها برای بوجود آوردن فضای مناسب در فروشگاه استفاده میشود، میتوان برای فرایندهای کاربردیتر دیگری نیز از آنها بهره جست. مرزبندی قسمتهای مشخص فروشگاه با استفاده از رنگهای مختلف (مثلاً استفاده از رنگ خاص برای مشخص کردن قسمت لباس زنانه و استفاده از رنگ دیگری برای مشخص کردن بخش لباس مردانه)، درک طرح فروشگاه شما را برای مشتریان بسیار آسانتر میکند و باعث میشود که مکان کالاها را به راحتی تشخیص دهند. جذابیت مرزبندی از طریق رنگ آن است که میتوان بطور فصلی و متناسب با نوع محصول، این رنگها را تغییر داد. رنگ زرد کاملاً مناسب فصل تابستان است و می تواند محصولاتی مانند ضد آفتاب را به خوبی نمایان سازد. در حالی که رنگهای سبز و قرمز که بهترین گزینه برای جشن هایی نظیر کریسمس هستند، برای به نمایش گذاشتن تزئینات مربوط به این جشن ها استفاده میشود.
مرزبندی توسط رنگ باید با دقت صورت گیرد، مخصوصاً هنگامی که بخشهای مختلف فروشگاه را میخواهیم توسط رنگ مرزبندی کنیم. استفاده از رنگهای زیاد توام با یکدیگر، باعث گیج شدن مشتریان میشود و فروشگاه را شبیه آب نبات رنگی جلوه میدهد! هنگامی که درست از رنگها استفاده شود فروشگاه، جلوه خاصی می یابد و تجربه یک خرید لذت بخش و آسان را برای مشتریان به ارمغان میآورد و مشتریان راغب میشوند که دوباره به آن فروشگاه برگردند.
سیاه
رنگ سیاه که نشاندهنده کارایی، اثر بخشی، کمال، جذابیت، فریبندگی، اقتدار و توانایی است معمولاً برای طراحی دکوراسیون رستورانها، کافی شاپها و طلا فروشیها مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین استفاده از این رنگ جهت رنگآمیزی سقف در فضاهای مرتفع و کوچک مفید است، زیرا هنگامی که سقف، مشکی رنگ شود، نزدیکتر به کف زمین به نظر میرسد و فضایی صمیمی ایجاد مینماید.
سبز
این رنگ که نماد خوشبختی، هماهنگی و آرامش است در حال حاضر، جزء رایجترین رنگ برای دکوراسیون به شمار میرود و در اکثر فضاها قابل استفاده بوده و میتوان آن را با رنگهای دیگر ترکیب کرد. رنگ سبز باعث جلوه گری رنگ چوب میشود. برای جلب توجه مشتریان به اجناس خاص میتوان دیوار سبز رنگ را در برابر دیوار نارنجی درخشان قرار داد. در بیمارستانها و برخی از کافی شاپها، می توان از خاصیت آرامش بخش این رنگ بهره برد.
قرمز
قرمز،
مؤثرترین رنگ به لحاظ روانی است. این رنگ، اشیاء را شفافتر نشان داده، باعث جلب
توجه مشتریان شده و به فضای تاریک، روشنایی و به فضای سرد، گرما میبخشد. استفاده
از ترکیب این رنگ و رنگ زرد، برای رستوران ها و فست فودها بسیار مناسب و جذاب است
و اشتهای مشتری را تحریک میکند. از رنگ قرمز در بوتیکها و فروشگاههای کفش و
پوشاک و همچنین در نوشته ها و یاپس زمینه تابلوهای فروشگاهی استفاده فراوانی میشود.
آبی
آبی، به عنوان یکی از رایج ترین رنگها، نمایانگر آرامش، اعتماد، صداقت، التیام و صلح جویی بوده و در همه جا نماد رفع تنش و خستگی بوده و باعث تولید مواد شیمیایی آرامش بخش در بدن میشود. در بسیاری از فروشگاهها، نیروهای فروش دارای یونیفرم آبی هستند زیرا این پوشش، به نوعی صداقت آنها را به مشتریان منتقل میکند. از این رنگ اغلب برای طراحی فضای داخلی و قفسه های فروشگاهها، رنگ آمیزی سقف مراکز خرید و ستونها استفاده میشود. این رنگ، کمترین اشتها را بر میانگیزد تا آنجا که در برخی از برنامههای کاهش وزن، به افراد توصیه میشود که غذای خود را در بشقابهای آبی بکشند، زیرا رنگ آبی به ندرت به صورت طبیعی در خوراکیها وجود دارد. بنابراین کاربرد این رنگ در رستورانها و سالنهای غذاخوری پیشنهاد نمیشود.
نتیجه
تنوع رنگی یکی از اصول طراحی موفق مراکز خرید است. در یک فروشگاه یا مرکز خرید که به طور صحیح طراحی شده باشد، عملکرد فضای داخلی مهمتر از خود ساختمان خواهد بود. رنگ و ترکیبهای آن، واکنش و احساسات مختلفی را در افراد بر می انگیزد. بعضی از رنگها احساس آرامش، برخی دیگر احساس هیجان، تعدادی دیگر حس اعتماد و تفاهم و برخی حس وحشت و ناامنی را به مشتری القاء میکند. در یک فروشگاه خرده فروشی، با استفاده از رنگهای پخته و هماهنگ، میتوان محیط کار را چنان آراست که حسی از اعتماد و احترام را در مشتریان ایجاد نمود و یا میتوان اتاق انتظار یک پزشک را با به کار بردن رنگهای قرمز و نارنجی به محیطی بدل کرد که به جای حس آرامش، حس اضطراب و نگرانی را افزایش داد.
برای اطلاعات بیشتر به کتاب: "اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی" وحید نثائی مراجعه نمائید.