در تصویر زیر، این الگو قابل مشاهده است که برای اطلاعات بیشتر، می توانید به کتاب مراجعه نمائید.
در تصویر زیر، این الگو قابل مشاهده است که برای اطلاعات بیشتر، می توانید به کتاب مراجعه نمائید.
این دوره با هدف آموزش مدیران فروشگاه تمامی شعب کشور (فروشگاه های رفاه) به مدت 2 روز و با حضور بیش از یکصد نفر در مرکز آموزش فنی حرفه ای کرج برگزار گردید. مباحث مورد آموزش، در خصوص اصول بازاریابی و فروش و همچنین سرپرستی فروشگاه بود که ظاهرا مورد استقبال دوستان قرار گرفت. به نظر میرسد مدیران ارشد مجموعه رفاه به خصوص مدیرعامل محترم این شرکت، حرکتی جدید با پشتوانه سازی نیروهای فردا و تقویت نیروهای امروز و دیروز را شروع کرده اند. به امید تداوم این نگرش و موفقیت روزافزون دوستان.
حتما با من هم عقیده اید که صرف دارا بودن یک فضای خالی، چه ویترین رو به خیابان و چه ویترین ها و قفسه های داخلی، دلیل بر پر کردن آنها به هر قیمتی نیست. برخی اوقات، چیدمان خلوت و سبک یک ویترین، اثربخشی آن را به مراتب بیشتر خواهد کرد.
در ادامه به مقایسه نمونه های صحیح و ناصحیح ویترین های بیرونی و درونی می پردازیم.
- نمونه های صحیح ویترین بیرونی
امروزه فروشگاه های خرده فروشی راز بقا و حفظ
موقعیتشان را در مدیریت صحیح تصویر خود در ذهن مشتری می دانند. طراحی زیبا و
چیدمان متناسب با نیاز مردم و نوع فروشگاه، یکی از شاهراه های اصلی ایجاد تصویر مناسب
است. برای ایجاد یک تصویر درست در ذهن مشتری، از چهار جنبه میتوان به او نزدیک شده
و بر وی اثر گذاشت: از طریق تحریک درست حواس بینایی، شنوایی، بویایی،
چشایی و لامسه. با ورود به هر یک از
فروشگاه هایی که به اهمیت طراحی و چیدمان و فاکتورهای تعیین کننده آن پی برده اند،
بیدرنگ انبوهی از علایم دیداری، شنیداری، صداها، بوها و چیزهای دیگر به حواس مشتری
هجوم میآورند. تمام اینها برای ایجاد حس خوب در مشتری و تجربه ای لذت بخش از خرید
است. به عبارتی بهتر باید بگویم همه این برنامه ریزی ها و هزینه ها، صرفاً برای اقناع
مشتری صورت می گیرد. فروشگاه های بزرگ و مشهور، خوب می دانند که باید به تمام حواس
پنجگانه مشتری حمله کرد. از نقطه نظر روانشناسی، مشتریان را به سه دسته (و از
دیدگاهی چهار دسته) تقسیم می کنیم. دیداری، شنیداری و لمسی (یا حسی). هر کدام از
این گروه های مشتریان بر اساس حس غالب خود، به فروشگاه ما توجه می کند.
مشتریان دیداری: این مشتریان معمولاً فروشگاه شما را بر اساس تصاویر درک می کنند و مهمترین حسشان حس بینایی است. بنابراین برای جلب توجه آنها باید به ظاهر و فضای چیدمانی فروشگاه توجه بیشتری نمود. برای این مشتریان، نقطه خرید، یعنی شرایطی که مشتری تصمیم خود را می گیرد، در چیدمان و مرچندایزینگ اصولی فروشگاه، تعریف می شود. پس لازم است تا با صرف زمان و هزینه (سرمایه گذاری) مناسب برای یک چیدمان جذاب، نظر مشتری دیداری را جلب نمود. تابلوهای مناسب، قفسه بندی و قفسه چینی کارشناسی شده، سرلاین ها و گاندولاهای جذاب، رعایت بلوک های رنگی به لحاظ روانشناسی معانی، بکارگیری انواع چیدمان افقی، عمودی، نقطه ای، کراس و...، توجه به شلف های هم ارتفاع چشم و کمر (Golden Area)، پاکیزگی و نظافت سطوح، نورپردازی و بسیاری فاکتورهای دیداری دیگر، می تواند نظر یک مشتری دیداری را به سوی شما و خرید از فروشگاهتان سوق دهد.
در این زمان، فروشنده ها باید ارتباط چشمی خوبی با آنها برقرار نموده و از ابزارهای کمکی دیداری مانند بروشور و کاتالوگ، بسته بندی و ظاهر محصول، تصاویر شرح محصول، اشاره به محصول و در معرض دید قرار دادن آن و حتی ظاهر و پوشش شیک و پاکیزه خود استفاده کنند. همچنین باید فروشنده ها را به خوبی توجیح نمود که ارتباط چشمی مداوم این قبیل مشتریان را بی ادبی تلقی نکنند. همانگونه که در مطالب پیشین این وبلاگ و نیز کتاب های خود (اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی- تبدیل رهگذر به مشتری) به آن اشاره کرده ام، برخی انسانها از چشم عاشق می شوند و این گروه از مشتریان، از همین دسته اند و باید بپذیریم که عقل (تصمیم) آنها به چشم آنهاست.
این فروشگاه، در موقعیت مکانی بسیار خوبی قرار گرفته و از فضای نسبتا خوبی نیز برخوردار است اما در رتبه بندی بنده از نظر عملکرد نیروی انسانی و چیدمان فروشگاهی، در میان فروشگاه های دیگر رفاه که مورد بازدید و تحت آموزش اینجانب قرار گرفته است در یکی از رتبه های آخر قرار می گیرد و این نشان از آن دارد که مدیریت استان و مدیران داخلی این فروشگاه (به عنوان فروشگاه مرکزی)، برای بهبود اوضاع و حفظ سهم خود از بازار در رقابت با دیگر فروشگاه های رقیب (از جمله اتکا و تارا) مسیر سختی در پیش دارند. بدون شک با درایت مدیریت جناب مقصودی، همت مدیران و خلاقیت کارکنان بخصوص پرسنل سطح فروش، این مهم تحقق خواهد یافت.
عوامل متعددی می تواند منجر به بروز استرس در زندگی روزانه افراد شود که از مهمترین آنها می توان به منابع استرس در خانواده و شغل و منابع استرس در مواجهه با اجتماع اشاره کرد . فعالیت های عمده کاهنده استرس به دو دسته درون فردی و بین فردی تقسیم می شود. شاید اصطلاح فنگ شویی به گوشتان آشنا باشد. اگر تا به حال به این مفهوم توجه نکرده اید باید بگویم که فنگ شویی به طور سنتی و البته امروزه به شکلی مدرن، به موضوع توجه به عناصر چندگانه محیطی و پیرامونی مانند آب و خاک و ... می پردازد. فنگ شویی می گوید که برای شادابی و افزایش نشاط و بهره وری در زندگی و کار، بهتر است به چیدمان و نحوه استقرار اشیاء دور و ور خود دقت کنید. نظافت آنها را به طور مستمر رعایت کنید و هر از چند گاهی موقعیت آنها را تغییر دهید. بعنوان مثال، نمی توان آینه را در هر جایی از منزل که بخواهید قرار دهید. همچنین بهتر است هر چند وقت یکبار، محتویات کیف خود را بررسی کرده و خرده بیسکویت ها و کاغذهای مچاله شده و گرد و خاک احتمالی را پاک و تمیز کرد. بر اساس فنگ شویی باید هر چند ماه یک بار دکوراسیون خانه و چیدمان تابلوها و مبل های راحتی را نیز تغییر داد. این کار باعث افزایش کیفیت زندگی شده و خلاقیت را به شدت تقویت می کند. پس بی دلیل نیست که نوع چیدمان و طراحی فروشگاه، امروزه برای مشتری، یک حق تلقی می شود. یکی از فعالیت های کاهنده استرس درون فردی می تواند حضور در یک فروشگاه بزرگ است.
حضور در یک فروشگاه بزرگ پس از یک روز شلوغ و پر استرس کاری برای بسیاری از افراد می تواند شکلی از برون ریزی و تخلیه هیجانی و فشار روانی باشد. امروزه فرهنگ خرید کردن در جهان، مهم و حامل پیام آرامش برای بسیاری از افراد است. نگاه کردن به اجناس موجود در فروشگاه، قدم زدن در آن و خرید کردن، همه روش هایی برای تمدد اعصاب و دستیابی به آرامش است. عمده مردم کشور ما به لحاظ درآمدی و سطح اقتصادی، در قسمت میانی به پائین هستند اما مطالعات فرهنگی و مردم شناسی نشان می دهد که همین مردم نمی خواهند پولی را که به سختی درآورده اند به راحتی خرج کنند. آنها دوست دارند که از خرید خود لذت ببرند بخصوص اینکه ظهور فروشگاه هایی نظیر هایپراستار و پالادیوم، انتظار آنها را بالاتر هم برده است.
در این میان طراحی و چیدمان مناسب یک فضای فروشگاهی نقش بسزایی در این امر ایفا می کند. استفاده صحیح و بجا از نور و رنگ نقش مهمی در تحریک گیرنده های بینایی و ترشح دوپامین و نهایتاً کم کردن استرس دارد. نحوه چیدمان درست و دسترسی آسان به اجناس که با القای حس احترام به افراد موجب احساس ایمنی عاطفی و افزایش عزت نفس در آنها می گردد. رعایت اندازه فضای بین قفسه ها برای آمد و شد باعث کاهش برخوردهای ناخواسته بین افراد شده، زیبایی و استحکام قفسه ها و تجهیزات موجود احساس ایمنی را در زمان حضور افراد در فروشگاه به آنها القـاء می کند. وجود امکانات حرکتی در سطح فروشگاه مانند پله برقی و آسانسور منحر به افزایش خرید مشتری و احترام به افراد ناتوان می شود. استفاده از سیستم های کنترل و تجهیزات صندوق مناسب و به روز نیز موجب آرامش خاطر در زمان پرداخت شده و اطمینان خاطر بیشتری را به ناخودآگاه مشتری القا می کند. اینها همه می تواند موجب کاهش استرس در افراد شود .
از طرفی نیز حضور تعداد زیادی از افراد در یک فروشگاه با اهداف یکسان و گذراندن زمان در یک محل مناسب با حضور متنوع افراد می تواند با ایجاد حس همدلی به صورت بین فردی موجب کاهش استرس شود. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و شتاب گرفتن روند زندگی انسان امروز دلایل بیشتری برای بروز استرس دارد و یافتن ساز و کاری برای کاهش این استرس بی شک کمک شایان نوجهی به سلامت عمومی جامعه خواهد کرد. این امر مهم ممکن نیست مگر با ایجاد فضاهای مناسب که در طراحی آن به آسایش و آرامش افراد توجه شده باشد. امری که امروزه در طراحی فروشگاه ها بیش از پیش شاهد آن هستیم.
در این بازدید و آموزش، شاهد دوستانی از شهرهایی نظیر آبادان، ایذه، مسجد سلیمان و اهواز بودم که برای برگزاری این دوره، دور یکدیگر جمع شده بودند. در بازدید از سطح فروشگاه، به نظر می رسید که تلاشهای خوبی جهت چیدمان و مرچندایزینگ صورت گرفته است و به خوبی می شد رد پای تجربه مدیرانی چون آقای سهرابوندی (مدیر استان)، خدابخشی و دیگر دوستان را مشاهده کرد. جدای از مشکلات ساختاری مانند نوع تجهیزات و کیفیت رک ها و قفسه بندی، که میان دیگر استانهای کشور نیز عمومیت دارد، تعداد بسیار زیاد و خارج از استاندارد پالتها، استندها و پلی استندها در سطح فروش، فضای دید و مسیر گردش مشتری را مختل کرده و ابهامات فضایی زیادی را پدید آورده است. با این وجود، از دید بنده، این فروشگاه به لحاظ چیدمان و ترکیب نیروی انسانی سطح فروش، بین پنج فروشگاه برتر (تا این تاریخ) قرار دارد. البته به نظر می رسد با وجود رقبای بالفعل و بالقوه در حال افزایش این فروشگاه، در آینده با سختی ها و مشکلات متعددی دست به گریبان خواهند بود اگر راهکار مناسبی نیندیشند.
ویترین، ابزاری برای تبدیل رهگذر به خریدار
بزعم بنده، یکی از مراکز استانی که پتانسیل بالایی جهت توسعه و نزدیک شدن به متدهای روز دنیا به لحاظ مدیریتی، نیروی انسانی و عملکردی دارد، فروشگاه رفاه مرکز شیراز است. هرچند نزدیک شدن به اصول استاندارد فروشگاه داری، در حال حاضر کار بسیار مشکلی برای فروشگاه های خرده فروشی ایرانی نظیر رفاه، اتکا و ... است. در این دوره آموزشی و بازدید، با مدیری خلاق، با دانش و نکته سنج بنام جناب آقای منصوری (مدیر استان) و نیروهایی انرژیک، خوش برخورد و فعال آشنا شدم که از این حیث، رتبه این فروشگاه را در میان دیگر فروشگاه های استانی که تا کنون بازدید نموده ام، بالاتر از دیگران قرار داده است. همچنین نکته جالب توجه دیگر برای من، حضور فعال و توأم با علاقه دیگر مدیران و کارکنان ستادی بود که باعث پربارتر شدن این دوره گردید.