پنج علامت برای اینکه فروشگاه شما نیاز به بازسازی دارد
جمعه, ۱۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۲۵ ب.ظ
کدخبر: ۳۵۷۵
یکی از مشکلاتی که بسیاری از خردهفروشان فروشگاهی با آن دست به گریبانند، عدم توجه کافی به مسئله بروز بودن طراحی و چیدمان تجهیزات و محصولات فروشگاه خود است. این درست است که در سالیان پیش، همه چیز فروشگاه شما نو و تازه بوده است و از چیدمان مناسب محصولات نیز بهرهمند بودهاید، اما اکنون که چند سال از آن زمان گذشته است دیگر نمیتوانید به همان شکل قبل، فروش موفقیت آمیزی را تجربه کنید و یا لذت خرید را به مشتری خود انتقال دهید زیرا تابلوها و علائم هدایت مشتری، قدیمی شده، قفسه ها آن رنگ و روی گذشته را ندارند و مسیر گردش مشتری نیز از کارایی سابق برخوردار نیست.
آیا این شرایط، برای شما آشنا نیست؟
شما بدون آنکه بدانید ممکن است مشتریانتان را از خود برهانید! در این مقاله، پنج سوالی که شما باید از خود بپرسید تا مطمئن شوید فروشگاهتان به طراحی مجدد نیاز دارد یا خیر مطرح شده است.
سوال 1 : در خصوص سازماندهی، شما چگونه خود را با الگوهای عادی ترافیک و رفت و آمد مشتریان منطبق میکنید؟
در اکثر اوقات، مردم به هنگام وارد شدن به فروشگاه، به سمت راست میروند و خلاف جهت ساعت حرکت میکنند. اگر صندوق دریافت پول (کانتر) فروشگاه شما در سمت راست و جلو درب ورودی، واقع شده باشد، شما موقعیتی را بوجود آورده اید که در آن مشتریان راهی جز برخورد با یکدیگر و در نتیجه اختلال در عبور و مرور دیگر مشتریان نداشته باشند. این عمل برای تمامی مشتریان، محدودیتهای بوجود میآورد.
سوال 2 : آیا فروشگاه شما از استحکام و ثبات لازم برخوردار است؟
آیا از تابلوها و علائم رنگی، دست نویس و یا سیاه و سفید در فروشگاه استفاده می کنید؟ عواملی همچون تابلوهای رنگی و علائم نوشتاری درمعرض دید که در نقاط مختلف فروشگاهتان قرار میدهید، نشان از ثبات فروشگاه شما دارند چرا که نشان میدهند شما به جزئیات نیز توجه دارید.
سوال 3: آیا اطلاعات مربوط به محصولاتتان، بیش از اندازۀ مورد نیاز است و فضای فروشگاهتان را شلوغ کرده است؟
اگر قرار باشد دورتادور فروشگاه و بر روی تمام قفسه ها پر از استیکرها و تبلیغات نوشتاری باشد، آنگاه فروشگاه شما صلابت و شکوه خود را از دست خواهد داد. اگر فروشگاه شما مانند برخی گالری ها که از تمامی سبک ها، رنگ ها و نوشته ها به طور همزمان در یک اتاق استفاده می کنند است، مطمئن باشید که موجب سردرگمی مشتریان خود می شوید زیرا با انبوهی از اطلاعات گوناگون مواجه می شوند و نمی دانند که به دنبال چه می گردند. افزونی اطلاعات باعث جلوگیری از فروش می شود زیرا این تفکر را در مشتری ایجاد خواهد نمود: "من نمیتوانم از این سر در بیاورم. من یک احمقم". در نتیجه آنان برگشته و از فروشگاه خارج میشوند.
سوال 4: آیا فروشگاه شما قدیمی به نظر میرسد؟
درست مانند مدل مو و یا سبکهای شلوار جین، سبکها و به تبع آن، فروشگاه ها نیز باید تغییر کنند. هر دکوراسیون و سبکی که فروشگاه شما در سال های قبل داشته است موجب نمیشود که همچنان نیز با آن سبک، بتوانید مطابق روز عمل کنید. شما میتوانید فروشگاهتان را دوباره رنگآمیزی کنید اما نه هر رنگی. بهتر است رنگهای مناسبی را برای فروشگاه خود انتخاب کنید. از آنجایی که فروشگاه نیز به مانند خانه شخصی هر فرد است، تابلوها، علائم، چیدمان، دکوراسیون و رنگهای فروشگاهتان را از مجلات، نمایشهای تلویزیونی و حتی صاحب نظرانی برگزینید که تخصص زیادی در این زمینه دارند و خوب می دانند که چگونه فروشگاه شما را تازه و بروز جلوه دهند.
سوال 5: آیا مکانهای نمایش محصولاتتان درست همانگونه است که تا به حال بوده است؟
پس لازم است جای آن کالاها را عوض کنید. مطابق تحقیقات انجام شده، 80% فروش، از قسمت یک سوم جلوی فروشگاه انجام میپذیرد. بنابراین تمام کالاهای "مورد تمایل" مشتری، (مانند تنقلات، ادویه جات، فیلم های خانگی و ...) را در قسمت جلویی فروشگاه و کالاهای "مورد نیاز" مشتری (از قبیل محصولات لبنی و پروتئینی و ...) را در قسمت انتهایی فروشگاه قرار دهید.
هرجا که نیاز به تغییر را احساس نمودید نگران نباشید، بلکه با یک برنامه منظم، زمان بندی دقیق و البته کمی بودجه، آن را اجرا نمایید.
نویسنده: وحید نثائی