دنیای مدیریت و کسب و کار

اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی (مرچندایزینگ؛ هنر هشتم)

دنیای مدیریت و کسب و کار

اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی (مرچندایزینگ؛ هنر هشتم)

دنیای مدیریت و کسب و کار

بنام آفریننده زیبایی ها. سلام به همه همکاران، دانشجویان و علاقه مندان حوزه کسب و کار، بازاریابی و خرده فروشی. امروزه موضوع چیدمان فروشگاهی یا مرچندایزینگ، از اهمیت و جایگاه بسیار ویژه و استراتژیکی در دنیا برخوردار بوده و از آن بعنوان یکی از مهمترین مولفه های افزایش فروش و معیارهای انتخاب فروشگاه از جانب مشتریان یاد می شود. اما متاسفانه در کشور ما، به یکی از خلاءهای مهم در اصول فروشگاه داری تبدیل شده است (به جز معدود فروشگاه های بزرگ و امروزی تر نظیر هایپراستار). به همین دلیل و با توجه به تقاضاهای دوستان و همچنین اهمیت موضوع، تلاش می شود تا در این وبلاگ، علاوه بر مباحث کسب و کار، فروشندگی و بازاریابی، به مبحث طراحی و چیدمان فروشگاهی در ایران و جهان پرداخته شود.

لوگوی وحید نثائی


انتخاب یخچال فروشگاهی مناسب

 

از آنجایی که یخچال های فروشگاهی امری حیاتی در کسب و کار سوپرمارکت ها و هایپرمارکت ها می باشند، صاحبان این گونه فروشگاه ها باید بدانند که چه یخچالی برای فروشگاه شان انتخاب و خرید کنند تا هم پاسخگوی نیازهای سوپرمارکت باشد و هم زیبایی را برای محیط فروشگاه به ارمغان بیاورد.

یخچال های سوپری مزیت های بسیاری بر یخچال های خانگی دارند، بسیار قدرتمندترند و در نگهداری دمای مناسب توانمندترند. هم چنین فضای بزرگتری دارند، تمیز کردنشان آسان تر است و طول عمر و دوام بیشتری دارند. برای انتخاب و خرید یخچال های فروشگاهی باید نیازهای محیط مورد استفاده را در نظر گرفت. برخی از انواع یخچال های فروشگاهی عبارتند از: ایستاده رو باز، یخچال های شیشه خم، یخچال پرده هوا، یخچال ویترینی، فریزرهای ایستاده و فریزرهای خوابیده. یک یخچال فروشگاهی خوب نه تنها به نگهداری مواد غذایی در دمای مناسب کمک می کند بلکه دارای ویژگی هایی شامل طبقات قابل جابه جایی و تنظیم، چرخ جهت جابه جایی آسان یخچال، نورپردازی LED و... می باشد.

یخچال های ایستاده روباز و یا یخچال های ویترینی به مشاهده و انتخاب محصول کمک می کنند. این یخچال ها از طریق کمپرسورهایی با توان متناسب با نوع یخچال، نیرو دریافت می کنند. هم چنین شیشه های ضد بخار و نمایشگر دمای دیجیتال از دیگر امکاناتی است که این محصولات را دوستدار مصرف کننده و بسیار کارآمد ساخته است.


نکات مهم در زمان خرید یخچال های فروشگاهی

برای خرید یخچال صنعتی یا فریزر صنعتی نکات بسیاری وجود دارد که قبل از انتخاب و خرید باید آنها را در نظر گرفت. این مسئله با توجه به سایز، کاربرد و کارکرد و ویژگی های یخچال ها برای هر کسب و کاری متفاوت است و هر کدام از این فاکتورها باید در نظر گرفته شود. در اینجا به پنج نکته قابل توجه قبل از خرید یخچال های فروشگاهی می پردازیم.

1-کمپرسور بالا یا کمپرسور پایین

کمپرسور بخشی از یخچال است که باعث سرد نگه داشتن آن می شود که می توان آن را روی یخچال و یا زیر یخچال تعبیه کرد. اگر کمپرسور، روی یخچال تعبیه شود قیمت یخچال بیشتر می شود اما طول عمر آن طولانی تر. زمانی که گرما افزایش می یابد، نیازی نیست که کمپرسور به سختی کار کند تا گرمای فضای داخل یخچال را کاهش دهد. علاوه بر این، از آنجایی که کمپرسور روی یخچال قرار دارد، هوای گرم به سمت سقف می رود و بدین ترتیب هوای اطراف یخچال خنک تر می ماند.

یخچال هایی با کمپرسور پایین، گران نیستند اما طول عمر زیادی هم ندارند. این نوع از یخچالهای فروشگاهی معمولا فضای بیشتری دارند و از آنجا که کمپرسور در دسترس است برای تعمیر شرایط آسان تری دارند. با این حال، وقتی که کمپرسور در پایین یخچال نصب شده باشد، هوای گرم ناشی از آن به سمت زمین می رود و باعث گرم شدن فضای اتاقی می شود که در آن قرار دارد.

2- اندازه

سایز یخچال های فروشگاهی بر اساس واحد اندازه گیری فوت محاسبه می شود. به طور کلی میزان بزرگی یک یخچال به مقدار موادغذایی که قرار است در آن نگهداری شود، بودجه خریدار، فضای موجود در فروشگاه بستگی دارد.

3- بازده انرژی

یخچال های سوپرمارکتی بزرگتر به مراتب مصرف انرژی بیشتری نیز دارند. اما یخچال هایی که با قابلیت صرفه جویی در مصرف انرژی ساخته می شوند در طولانی مدت موجب صرفه جویی در بسیاری از هزینه ها می شود و بسیار مقرون به صرفه هستند.

4- چرخک

همه یخچال ها حتی یخچال های کوچک سنگین هستند و برای جابه جایی و نصب به یک تیم نصاب نیاز دارند. اما نصب و جابه جایی یخچال هایی که دارای چرخ هستند بسیار آسان تر است. این مدل مخصوصا برای سوپرمارکت ها و بیمارستان ها بسیار مناسب است چرا که جا به جایی و تمیز کردن یخچال های دارای چرخ به خاطر حرکت آسان آنها بسیار آسان تر است.

5- دسترسی

برخی از یخچال های سوپرمارکتی دارای دو در هستند. یکی در جلوی یخچال و دیگری در عقب. اگر یخچال در وسط فروشگاه قرار بگیرد این قابلیت بسیار مفید است. از این طریق مشتری ها می توانند از هر دو طرف به مواد غذایی درون یخچال دسترسی پیدا کنند بدون اینکه بخواهند به سمت دیگر بروند.


مزایا و مشخصات یخچال های ایستاده رو باز

1- دارای پرده قابل تنظیم با دست در شب

2- قابلیت نورپردازی با استفاده از لامپ های مهتابی استوانه ای Osram Warm White

3- قابلیت نورپردازی هر یک از قفسه ها با استفاده از لامپ های مهتابی استوانه ای Osram Warm White

4- قابلیت تولید با قفسه های استیل ضد زنگ، به رنگ خاکستری و دارای قابلیت شیب دار کردن قفسه ها با زوایای (°27،°18 ، °9 ، °0)

5- دارای سیستم خشک کننده میوه و سبزیجات و رنگ ضد خش

6- دارای قابلیت تهویه هوای داخل یخچال

7- دارای لوله های ضربه گیر در جلوی کابین

8- قابلیت تبدیل به چند بخش مجزا و نگه داری محصولات متفاوت

9- دارای کف استیل ضد خش و به رنگ خاکستری

10- دارای پنل نگه دارنده برچسب قیمت

11- دارای قسمت نگه دارنده اجناس از جنس Plexiglass (پلاستیک شیشه مانند)

12- دارای پنل کنترل الکترونیکی با قابلیت های منحصر





 




 

 

 

 



نویسنده: وحید نثائی

منبع: http://acmecoolant.ir


اعلام نظر






نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی