مرچـندایزیــنگ؛ هنر طراحی و چیدمان فروشگاهی

اصول موفقیت در بازاریابی داخلی فروشگاه ها و خرده فروشی ها (مرچندایزینگ؛ هنر معاصر)

مرچـندایزیــنگ؛ هنر طراحی و چیدمان فروشگاهی

اصول موفقیت در بازاریابی داخلی فروشگاه ها و خرده فروشی ها (مرچندایزینگ؛ هنر معاصر)

مرچـندایزیــنگ؛ هنر طراحی و چیدمان فروشگاهی

بنام آفریننده زیبایی ها. در چند دهه اخیر به ویژه در ده سال گذشته، یکی از اصول مهم و بنیادین مطرح شده در امر خرده فروشی و مدیریت آن، طراحی نظام مند و چیدمان صحیح فروشگاهی است، به طوری که امروزه به عنوان یک استراتژی برتر رقابتی و قدرتی نامرئی در جهت جذب و نگهداشت مشتری به شمار می آید اما متاسفانه در کشور ما، به یکی از خلاءهای مهم در اصول فروشگاه داری تبدیل شده است (به جز معدود فروشگاه های بزرگ و امروزی تر نظیر هایپراستار).

- مشتری، فروشگاه ما را انتخاب نمی کند زیرا چندان تمایلی برای خرید کالاهایی که دسترسی به آنها برایش مشکل است را ندارد و ترجیح می دهد کالای مورد نظرش را از نزدیک لمس کند

- مشتری، فروشگاه ما را انتخاب نمی کند زیرا از دید او فروشگاه ما، قدیمی به نظر می‌رسد

- مشتری، فروشگاه ما را انتخاب نمی کند زیرا به محض ورود به فروشگاه، دچار سردرگمی و تشویش می شود. او دوست دارد همه چیز را در جای خود ببیند و بداند به دنبال چه چیز می گردد

- مشتری، فروشگاه ما را انتخاب نمی کند زیرا از نحوه خدمات رسانی کادر اداری و یا پرسنل فروش ما رضایت ندارد، از کمبود کالسکه و سبدهای چرخ دار کلافه شده است، از باجه های بازرسی نامنظم و یا راهروهای شلوغ فروشگاه دلگیر شده و یا از سیستم نامناسب تهویه هوا و یا سرویس های بهداشتی کثیف شاکی شده است. شاید هم هیچ کدام از این عوامل، کمترین تأثیری در عدم انتخاب وی نداشته اند. ممکن است علت، این باشد که فروشگاه ما دارای ویترین مناسب و جذابی نیست تا بتواند به خوبی، ما و محصولاتمان را به مشتری معرفی کند.

علت هرچه باشد، پاسخ مشخص است: "اصول طراحی و چیدمان مناسب فروشگاهی"
برخی از اهداف اصلی طراحی و چیدمان فروشگاه، این است که از فضا به طور کارآمد استفاده شود، ارتباط و تعامل بین فروشنده ها و مشتریان، تسهیل گردد، مدت زمان خدمت دهی به مشتری کاهش یابد، هزینه های کنترل به حداقل برسد، میزان سرقت و دزدبری از فروشگاه کاسته شود، حرکت های اضافی و سراسیمگی مشتریان و نیروهای فروش از بین رفته و جریان ورود و خروج و جایگزینی محصولات یا افراد روانتر گردد.
به همین دلیل و با توجه به تقاضاهای دوستان و همچنین اهمیت موضوع، تلاش می شود تا در این وبلاگ، به مباحث طراحی و چیدمان فروشگاهی و اصول مرچندایزینگ (Merchandising) به شکل مقدماتی تا حرفه ای در ایران و جهان پرداخته شود.

۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

۱۶
خرداد

یکی از موضوعات و در واقع واقع، مسائل مهم مشتریان در فرایند خرید از فروشگاه ها به خصوص فروشگاه های خرده فروشی بزرگ، سرعت عمل در پرداخت مبلغ کالاها و دریافت آنهاست. به عبارتی، مدیریت زمان مشتری، مسئله بسیار مهمی به حساب می آید که می تواند تاثیر بسزایی در بازگشت و خرید مجدد آنها از فروشگاه داشته باشد.

در این ویدئو، می بینیم که تکنولوژی چگونه به ما کمک می کند تا ضمن کاهش نیروی انسانی و هزینه های مرتبط، رضایتمندی مشتری را با کاهش چرخه زمان تسویه و خروج از صندوق فروشگاه، افزایش دهیم

بر روی این لینک کلیک کنید

  • vahid nessaei
۰۷
خرداد

مقدمه

دنیای رنگ، بسیار پیچیده و درعین حال شیرین و جذاب است. رنگ ها حرف های زیادی برای گفتن دارند اگر خوب به آنها گوش نموده و درکشان کنیم. هنگامی که یک مصرف کننده در خیابان از کنار فروشگاهها می گذرد و قدم می زند، هر فروشگاه و کسب و کاری که در آن مسیر قرار دارد، برای جلب توجه وی، شانس رقابت و برنده شدن دارد. استفاده از ویترین های جذاب بیرونی و نمایشگرهای خیره کننده داخلی، نمونه هایی از چیدمان تصویری یا VM[1] هستند که می توانند تفاوتها را در جذب یک مشتری جدید و یا از دست دادن آن و سپردن او به  رقیب رقم بزند. رنگ، یک موضوع پیچیده و حساس در چیدمان تصویری فروشگاه ها به حساب می آید و جزئی کلیدی از همین چیدمان نمایشی است که می تواند بر انتخاب های مصرف کننده تأثیر شگرفی بگذارد.

شاید به جرات بتوان ادعا کرد که نخستین تاثیر بر روی مشتریان در لحظه ورود، توسط همین جاذبه های رنگی بوجود می آید. اگر برای یک کسب و کار در درجه اول، جلب توجه ابتدایی مشتریان در اولویت است، استفاده از رنگ های روشن در چیدمان تصویری و جلوه های نمایشی می تواند آن را به هدفش برساند. باید ببینید که هدف شما، جلب توجه اولیه مشتریست یا نگهداشتن بیشتر او در محیط و یا تحریک  وی به خرید بیشتر. البته بعضی از کسب و کارها و فروشگاه ها، به برندینگ خود و ماندگاری بلندمدت برند شرکت در ذهن مشتریان فکر می کنند.

در هر صورت، به عنوان یک توزیع کننده، تولید کننده یا خرده فروشی، مهم است که تاثیری را که رنگها می توانند بر فضای نمایشی مجموعه داشته باشند درک نمود. تاثیر رنگ می تواند بین یک رهگذر که ویترین شما را در حین راه رفتن مشاهده می کند و حتی سرش را نمی چرخاند تا آن مشتری که در جلوی قفسه های فروشگاه شما توقف کرده است و قصد  خرید چند کالا را دارد متفاوت باشد.

حال سوالی که در اینجا مطرح  می شود این است که چگونه می توان اثربخشی رنگها را در چیدمان تصویری و جلوه های نمایشی فروشگاه ها افزایش داد؟ چه طرح های رنگی را باید بکار برد و چطور از آنها در نمایش جذاب محصولات استفاده نمود؟

این مطلب ادامه دارد. برای دریافت فایل کامل پی دی اف، اینجا را کلیک کنید





[1] .Visual Merchandising


  • vahid nessaei