مرچـندایزیــنگ؛ هنر طراحی و چیدمان فروشگاهی

اصول موفقیت در بازاریابی داخلی فروشگاه ها و خرده فروشی ها (مرچندایزینگ؛ هنر معاصر)

مرچـندایزیــنگ؛ هنر طراحی و چیدمان فروشگاهی

اصول موفقیت در بازاریابی داخلی فروشگاه ها و خرده فروشی ها (مرچندایزینگ؛ هنر معاصر)

مرچـندایزیــنگ؛ هنر طراحی و چیدمان فروشگاهی

بنام آفریننده زیبایی ها. در چند دهه اخیر به ویژه در ده سال گذشته، یکی از اصول مهم و بنیادین مطرح شده در امر خرده فروشی و مدیریت آن، طراحی نظام مند و چیدمان صحیح فروشگاهی است، به طوری که امروزه به عنوان یک استراتژی برتر رقابتی و قدرتی نامرئی در جهت جذب و نگهداشت مشتری به شمار می آید اما متاسفانه در کشور ما، به یکی از خلاءهای مهم در اصول فروشگاه داری تبدیل شده است (به جز معدود فروشگاه های بزرگ و امروزی تر نظیر هایپراستار).

- مشتری، فروشگاه ما را انتخاب نمی کند زیرا چندان تمایلی برای خرید کالاهایی که دسترسی به آنها برایش مشکل است را ندارد و ترجیح می دهد کالای مورد نظرش را از نزدیک لمس کند

- مشتری، فروشگاه ما را انتخاب نمی کند زیرا از دید او فروشگاه ما، قدیمی به نظر می‌رسد

- مشتری، فروشگاه ما را انتخاب نمی کند زیرا به محض ورود به فروشگاه، دچار سردرگمی و تشویش می شود. او دوست دارد همه چیز را در جای خود ببیند و بداند به دنبال چه چیز می گردد

- مشتری، فروشگاه ما را انتخاب نمی کند زیرا از نحوه خدمات رسانی کادر اداری و یا پرسنل فروش ما رضایت ندارد، از کمبود کالسکه و سبدهای چرخ دار کلافه شده است، از باجه های بازرسی نامنظم و یا راهروهای شلوغ فروشگاه دلگیر شده و یا از سیستم نامناسب تهویه هوا و یا سرویس های بهداشتی کثیف شاکی شده است. شاید هم هیچ کدام از این عوامل، کمترین تأثیری در عدم انتخاب وی نداشته اند. ممکن است علت، این باشد که فروشگاه ما دارای ویترین مناسب و جذابی نیست تا بتواند به خوبی، ما و محصولاتمان را به مشتری معرفی کند.

علت هرچه باشد، پاسخ مشخص است: "اصول طراحی و چیدمان مناسب فروشگاهی"
برخی از اهداف اصلی طراحی و چیدمان فروشگاه، این است که از فضا به طور کارآمد استفاده شود، ارتباط و تعامل بین فروشنده ها و مشتریان، تسهیل گردد، مدت زمان خدمت دهی به مشتری کاهش یابد، هزینه های کنترل به حداقل برسد، میزان سرقت و دزدبری از فروشگاه کاسته شود، حرکت های اضافی و سراسیمگی مشتریان و نیروهای فروش از بین رفته و جریان ورود و خروج و جایگزینی محصولات یا افراد روانتر گردد.
به همین دلیل و با توجه به تقاضاهای دوستان و همچنین اهمیت موضوع، تلاش می شود تا در این وبلاگ، به مباحث طراحی و چیدمان فروشگاهی و اصول مرچندایزینگ (Merchandising) به شکل مقدماتی تا حرفه ای در ایران و جهان پرداخته شود.

هات اسپات ها در فروشگاه ها و صنعت خرده فروشی

دوشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۸:۰۳ ب.ظ

نقاط داغ یا هات اسپات ها چه هستند و چگونه می توان از آنها استفاده کرد؟

 

هات اسپات ها یا همان نقاط ویژه و داغ، قسمت هایی از فروشگاه بوده که بیشترین ترافیک رفت و آمد مشتری را داشته و بیشترین قابلیت مشاهده را دارند. این بخشها، حساسترین نقاط گردش در یک فروشگاه یا سوپرمارکت را تشکیل می دهند. یافتن نقاط داغ کار چندان مشکلی نیست زیرا به راحتی می توان آنها را از طریق مشاهده مسیر گردش مشتریان و تجهیزات و قفسه هایی که مستقیما در جلوی آنها قرار گرفته اند شناسایی نمود. در سوپرمارکتها، بسیاری از برندها حاضرند تا با پرداخت پول بیشتر، محصولاتشان را در اِندکپ ها و دو طرف راهروها (ته راهرو) چیدمان کنند زیرا می دانند که فروششان افزایش بیشتری را تجربه خواهد کرد. بهتر است بدانید تجهیزات و مناطق ویژه ای در فروشگاه شما وجود دارد که در آنجا محصولات، قابلیت نمایش بیشتری خواهند یافت و به راحتی می توان کالاهای انبار شده، تقریبا از رده خارج و یا نزدیک به انقضا را به فروش رساند. بنابراین انتظار می رود که این نقاط حساس و ویژه را شناسایی کرده و به گونه ای متفاوت به آن اندیشیده و جهت به دست آوردن سود و منفعت بسیار خوب، از آنها استفاده کنید.

هات اسپاتها را شناسایی کنید

برای شناخت نقاط داغ، لازم نیست تا موشک هوا کنیم. از خودتان بپرسید که اکثر مشتریان به کجا می روند؟ حداقل 3 تا 4 هات اسپات مختلف وجود دارد تا بتوانید در هر یک از آنها میزان فروش محصولات متفاوت را افزایش دهید. در برخی موارد این نقاط ویژه ممکن است سه قفسۀ موجود در اِندکپ ها یا همان سرلاینها (انتهای راهرو) بوده و یا یک ناحیه بسیار کوچک 12 اینچی (30 سانتیمتری) در قفسه میانی یک یونیت باشد. اندازه و مکان، بسیار مورد توجه بوده و مسیر مهمی است که مشتریان در طول آن به سفر فروشگاهی خود می پردازند.

با این هات اسپاتها چه کاری باید کرد؟

در کل، برای فروش بیشتر کالا و محصولات، دو رویکرد مجزا را می توان دنبال کرد.

1- محصول را به مشتری برسانید. زمانی که مشتریان در صف های صندوق، منتظر تسویه حساب هستند، بهترین فرصت و مکان برای معرفی و یا فروش محصولات انگیزشی فروشگاه به آنها است. (یک هات اسپات)

2- مشتریان را به محصول برسانید. از هات اسپاتها برای کشاندن مشتریان به تمام فضای فروشگاه استفاده کنید. اگر با برنامه و حساب شده، نقاط داغ و هات اسپاتهای فروشگاه را شناسایی کرده و محصولات را در آنجا به نمایش بگذارید خواهید دید که چگونه مشتری روغن خودرو، به تمامی فضای فروشگاه شما سر می زند. (تصویر شماره 1)

تصویر شماره 1- تاثیر هات اسپاتها در مسیر گردش و میزان خرید مشتری


هات اسپاتها ابعاد نسبتاً ساده ای از خرده فروشی و فروشگاه داری است که می تواند به بهبود و افزایش فروش برندها و محصولات برنامه ریزی نشده مشتریان کمک قابل توجهی کند زیرا اغلب مشتریان به دنبال ویزیت کردن محصولاتی هستند که از قبل برای خرید آنها برنامه ریزی کرده اند. در اینجا 3 گام و مرحله پیش پا افتاده وجود دارد:

1- آن را برجسته کنید: منطقه هات اسپات را با رنگها یا سایه سازی متضاد برای مشتریان آن دور و اطراف آماده کنید. ایجاد تضاد رنگی می تواند به راحتی و با چند کار ساده مانند قرار دادن یک گلدان کوچک رنگی صورت پذیرد. رنگ قرمز اغلب برای آفرها و پیشنهادهای ویژه به کار می رود. از کاغذ، مقوا و یا هر متریال دیگری برای ایجاد یک "بک دراپ[1]" (نوعی بک گراند و زمینه) استفاده کنید. شما می توانید از یک ظرف، جعبه یا لوله نیز برای جایگاه محصولات خود استفاده کنید (مانند سبد، هامپر یا جعبه استفاده کنید).


       2- برجسته سازی یک محصول: به جای اینکه یک طرفِ محصول را به نمایش بگذارید می توانید دو و یا سه بُعد محصول را به معرض نمایش بگذارید. در این صورت برای مثلا نمایش دو محصول، در واقع چهار و یا شش محصول را به نمایش گذاشته اید.

3- به مشتری بگویید چکار می کنید: شما می توانید در برخی از نقاط فروش [2](POS)، از طریق لیبل های لبه قفسه یا SEL[3]، استندِ پوستر و یا کارتهای اطلاعات متصل به کالا، به شرح محصولاتتان بپردازید. به مشتری پیام واضحی بدهید. مثلا ارائه پروموشن 50 درصد تخفیف از طریق  فروش 2 به 1 کالا (یکی بخرید دو تا ببرید).

بررسی چند نقطه داغ در فروشگاه

همانگونه که می دانید تیپ ها و انواع  مختلفی از فروشگاه ها و خرده فروشی ها وجود دارد که طبیعتا از طرح طبقه، مسیر گردش، چیدمان، قفسه بندی، بازاریابی داخلی، تبلیغات و پروموشن، هات اسپات و تجهیرات فروشگاهی خاص خود تبعیت می کند. با این وجود می توان یک الگوی کلی ارائه داد که تا حدی موقعیت طرح طبقه فروشگاه و چیدمان کالاها را نمایان کند. در تصویر شماره 5 می توان برخی از نقاط حساس و مهم یک فروشگاه را مشاهده نمود.

[1]. Backdrop

[2] .Point Of Selling

[3]Shelf Edge Label


این مطلب ادامه دارد. برای دریافت فایل کامل پی دی اف، اینجا را کلیک کنید


نویسنده: وحید نثائی- مدرس دانشگاه و سخنران در حوزه های مدیریتی و کسب و کار



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی