مرچـندایزیــنگ؛ هنر طراحی و چیدمان فروشگاهی

اصول موفقیت در بازاریابی داخلی فروشگاه ها و خرده فروشی ها (مرچندایزینگ؛ هنر معاصر)

مرچـندایزیــنگ؛ هنر طراحی و چیدمان فروشگاهی

اصول موفقیت در بازاریابی داخلی فروشگاه ها و خرده فروشی ها (مرچندایزینگ؛ هنر معاصر)

مرچـندایزیــنگ؛ هنر طراحی و چیدمان فروشگاهی

بنام آفریننده زیبایی ها. در چند دهه اخیر به ویژه در ده سال گذشته، یکی از اصول مهم و بنیادین مطرح شده در امر خرده فروشی و مدیریت آن، طراحی نظام مند و چیدمان صحیح فروشگاهی است، به طوری که امروزه به عنوان یک استراتژی برتر رقابتی و قدرتی نامرئی در جهت جذب و نگهداشت مشتری به شمار می آید اما متاسفانه در کشور ما، به یکی از خلاءهای مهم در اصول فروشگاه داری تبدیل شده است (به جز معدود فروشگاه های بزرگ و امروزی تر نظیر هایپراستار).

- مشتری، فروشگاه ما را انتخاب نمی کند زیرا چندان تمایلی برای خرید کالاهایی که دسترسی به آنها برایش مشکل است را ندارد و ترجیح می دهد کالای مورد نظرش را از نزدیک لمس کند

- مشتری، فروشگاه ما را انتخاب نمی کند زیرا از دید او فروشگاه ما، قدیمی به نظر می‌رسد

- مشتری، فروشگاه ما را انتخاب نمی کند زیرا به محض ورود به فروشگاه، دچار سردرگمی و تشویش می شود. او دوست دارد همه چیز را در جای خود ببیند و بداند به دنبال چه چیز می گردد

- مشتری، فروشگاه ما را انتخاب نمی کند زیرا از نحوه خدمات رسانی کادر اداری و یا پرسنل فروش ما رضایت ندارد، از کمبود کالسکه و سبدهای چرخ دار کلافه شده است، از باجه های بازرسی نامنظم و یا راهروهای شلوغ فروشگاه دلگیر شده و یا از سیستم نامناسب تهویه هوا و یا سرویس های بهداشتی کثیف شاکی شده است. شاید هم هیچ کدام از این عوامل، کمترین تأثیری در عدم انتخاب وی نداشته اند. ممکن است علت، این باشد که فروشگاه ما دارای ویترین مناسب و جذابی نیست تا بتواند به خوبی، ما و محصولاتمان را به مشتری معرفی کند.

علت هرچه باشد، پاسخ مشخص است: "اصول طراحی و چیدمان مناسب فروشگاهی"
برخی از اهداف اصلی طراحی و چیدمان فروشگاه، این است که از فضا به طور کارآمد استفاده شود، ارتباط و تعامل بین فروشنده ها و مشتریان، تسهیل گردد، مدت زمان خدمت دهی به مشتری کاهش یابد، هزینه های کنترل به حداقل برسد، میزان سرقت و دزدبری از فروشگاه کاسته شود، حرکت های اضافی و سراسیمگی مشتریان و نیروهای فروش از بین رفته و جریان ورود و خروج و جایگزینی محصولات یا افراد روانتر گردد.
به همین دلیل و با توجه به تقاضاهای دوستان و همچنین اهمیت موضوع، تلاش می شود تا در این وبلاگ، به مباحث طراحی و چیدمان فروشگاهی و اصول مرچندایزینگ (Merchandising) به شکل مقدماتی تا حرفه ای در ایران و جهان پرداخته شود.






                   دوره آیین تشریفات اداری و تجاری در اتاق بازرگانی اراک


مدرس این دوره، وحید نثائی، مدرس دانشگاه و سخنران دوره های مختلف کسب و کار در کشور، به بیان اهمیت و ضرورت فراگیری آداب تشریفات و هنر معاشرت برای تمامی فعالان اقتصادی و بازرگانی و حتی دیگر علاقه مندان حوزه کسب و کار پرداخت.

 

 

وی تشریفات را معادل کلمه پروتکل (protocol) دانست و آن را بعنوان رعایت یکسری قوانین رفتاری یادکرد که نه تنها نمایندگان یک کشور، بلکه توسط نمایندگان و کارگزاران اکثر نظام های سیاسی و اجتماعی مختلف رعایت می شود و متناسب با ساختار اجتماعی، فرهنگی، ویژگی های مذهبی و تاریخی و آداب و رسوم یک کشور تغییراتی در اجرای آن به عمل می آید که بدون رعایت معیارهای تشریفات، هنر برتر قرن است.

نثایی با بیان اینکه تشریفات تجمل است نه تجمل گرائی و تجمل پرستی افزود: تشریفات به معنای نظم دهی و نظم بخشی است.

وی اهمیت فراگیری هنر تشریفات را یادآور شد و ادامه داد: بسیاری از قوانین تشریفات اداری، تجاری و یا دیپلماتیک با آداب متداول در میان عامۀ مردم مشابه می باشد.

وی افزود: رعایت قوانین تشریفات نزد مدیران، بازرگانان، دیپلمات ها اهمیت بسیاری دارد، چراکه عدم رعایت قوانین تشریفات می تواند به اعتبار یک کشور یا نمایندگان یک بنگاه یا یک سازمان لطمه وارد کرده و همکاری میان طرفین را با مشکل مواجه سازد.

وی ضمن اشاره به مراحل اجرایی تشریفات گفت: اگرچه مراسم کوچک و بزرگ همگی می‌بایست تشریفات مختص به خود را داشته باشند، اما معمولاً مراسمی که به موارد رسمی معین اختصاص دارند تشریفات نامیده می‌شوند، این تشریفات ممکن است اجتماعی و یا سیاسی باشد.

نثایی ادامه داد: فرآیند تشریفات به طور کلی پنج مرحله دارد که شامل استقبال، حمل و نقل، اسکان، پذیرایی و بدرقه است.

وی افزود: افرادی که با تشریفات سر و کار دارند بایستی در طول این فرآیند به «ارتباط مفید و مؤثر» برای ایجاد، حفظ و تداوم اعتبار و خوشنامی سازمان بیندیشند و در این جهت به فعالیت بپردازند.

نثایی در پایان، ضمن ارائه توضیحات مبسوطی پیرامون مراحل پنجگانه تشریفات اداری و تجاری، تأکید بیشتری بر آشنایی تمامی افراد درگیر کسب و کار، به خصوص مدیران بین المللی، با نحوه پذیرایی از مهمان و یا پذیرایی شدن از جانب میزبان، داشت و معتقد بود کوچکترین نقص در برگزاری تشریفات رسمی، منجر به بروز فاجعه ای بزرگ و احتمالاً جبران ناپذیر خواهد شد.


 



اطلاعات نویسنده


سمینار "معرفی و شناسایی بازارهای هدف محصولات صادراتی" - استان هرمزگان


سمینار "معرفی و شناسایی بازارهای هدف محصولات صادراتی" به میزبانی موسسه آموزشی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس در تاریخ 27آبان  ماه  برگزار گردید. طی این سمینار، آقای وحید نثائی، مدرس دانشگاه و سخنران دوره های مدیریتی، بازاریابی و فروش کشور، ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون مسائل بازاریابی داخلی و مبانی آن، توجه جدی به چهار فاکتور مهم؛ بازار داخلی، مختصات شرکت، محصول قابل عرضه و بازار هدف را شرط لازم برای ورود به بازارهای بین المللی دانست.

وی در ادامه با برشمردن گام های هشتگانه ورود به بازار هدف، به برخی از استراتژی های ورود مانند فرانشیز، نمایندگی، لایسنسینگ، فروش مستقیم و صادرات مستقیم و غیر مستقیم اشاره نموده و مزیت های هر یک را بیان نمود. نثائی، داشتن دیدگان قوی، حساسیت نسبت به تغییر و تحولات محیطی و بازار، پایش دقیق تحرکات رقبا، مطالعه مستمر رفتار مشتری و همچنین برخورداری از تفکر، برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک جهت تدوین بهترین استراتژی های ممکن را راز حضور موفق در بازارهای دیگر کشورها و مهمتر از آن، ماندگاری در آن بازارها دانست.

در پایان، سخنران این دوره، توجه به برخی از ظرافتهای عرضه و صادرات کالا همچون بسته بندی، قیمت گذاری و ... را لازم دانسته و استان هرمزگان به ویژه بندرعباس را پایگاهی با  پتانسیل بالای صادرات و مرکز جدید مبادلات منطقه معرفی نمود.

 

 

 





سمینار "نقش بازاریابی در نمایشگاه های بین المللی داخلی و خارجی"- استان مرکزی


سمینار«نقش مؤثر بازاریابی در نمایشگاه‌های بین المللی داخلی و خارجی» با هدف آشنایی با اصول بازاریابی و تأثیرات آن بر برگزاری نمایشگاهی صورت پذیرفت توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک برگزار گردید.

توسط وحید نثائی، نویسنده، مدرس و سخنران فعال دوره های بازاریابی و فروش کشور برگزار گردید.

در ابتدای این سمینار وحید ثنائی نویسنده، مدرس و سخنران فعال دوره های بازاریابی و فروش کشور ضمن بیان توضیحاتی پیرامون اصول بازاریابی و فاکتورهای تأثیرگذار آن بر برگزاری موفق نمایشگاه و اینکه در اغلب موارد، موضوع نمایشگاه و کیفیت برگزاری آن، مستقل و جدای از مفاهیم بازاریابی انگاشته و عملیاتی می شود، خاطرنشان کرد: رسالت مهم برگزاری نمایشگاه نزدیک شدن هرچه بیشتر به مشتری هدف، درک رفتار مصرف کننده و خریدار، دریافت نیازهای بازار، آشنایی با روش ها و فناوری های جدید، شناخت رقبای نوظهور، شناسایی اهداف و تحرکات جدید رقبای موجود، مذاکره با شخصیت ها و هیأت های پرنفوذ، انتقال اطلاعات آگاهی دهنده، یادآوری کننده و ترغیب کننده به مشتریان، معرفی توانمندی های خود به مخاطب و ایجاد بانک اطلاعاتی کامل از مشتریان و رقبا از کل فرآیند زنجیره تأمین (از تأمین کننده تا عرضه‌کننده) است که همه این موارد، جز با رویکرد مثبت به بازاریابی، به هیچ وجه تحقق نخواهد یافت.

وی در این سمینار از نمایشگاه بعنوان بهترین فرصت برای ارائه ویترینی زیبا از کالاها و خدمات شرکت به مخاطب یاد کرد و آن را شروع سفرهای بازاریابی با کمترین هزینه و بیشترین بهره برداری دانست.

نثائی در ادامه توضیحاتی درخصوص انواع نمایشگاه‌ها از قبیل دائمی، موقت، داخلی، خارجی و بین‌المللی ارائه و برگزاری آنها را به سه مرحله؛ پیش از برگزاری، حین برگزاری و پس از برگزاری تقسیم نمود و برای هر مرحله توجه به الزامات و اهداف مورد نظر را ضروری دانست.

در پایان، سخنران این دوره، ابراز امیدواری نمود تا شرکت ها، بنگاه های کوچک و متوسط و سازمان های معظم، نه تنها در امور مربوط به برگزاری نمایشگاه، بلکه در تمامی فعالیت های مرتبط با بازار، مشتری و فروش، ابتدا چرخه مدیریت بازار که از بازارگرایی شروع شده و به بازارگردانی ختم می شود را مد نظر قرار داده و با دیدگاهی باز، اهدافی مشخص و منابعی جامع، در اندیشه اقدام نهایی باشند.










متن کامل


سمینار "شیوه های حضور در بازارهای بین المللی" - استان یزد


سمینار یک روزه شیوه های حضور در بازار های بین المللی مبتنی بر دانش و با هدف رسیدن به اقتصادی پویا و متکی بر کارآیی و نوآوری به همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد و با حضور فعالان اقتصادی استان برگزار شد.

در این سمینار آموزشی وحید نثائی مدرس و  سخنران فعال دوره های بازاریابی و فروش کشور، با اشاره به اینکه یکی از راههای خروج از ورطه بیکاری و ایجاد اشتغال برای جوانان حرکت به سمت بازاریابی درست است گفت : چشم انداز و فرهنگ بازاریابی باید تغییر کند و به سمتی برویم که فرهنگ بازاریابی در بستر بنگاه اقتصادی رشد کند.






ادامه متن


 


سمینار "استراتژی های بازاریابی داخلی و بین المللی" - استان کرمان

سمینار آموزشی یک روزه استراتژی های بازاریابی داخلی و بین المللی در محل اتاق کرمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، در این سمینار آموزشی که وحید نثائی به عنوان مدرس حضور داشت، مطالبی از جمله اصول بازاریابی، اهمیت بازاریابی داخلی، اهمیت بازاریابی بین المللی و استراتژی های  بازاریابی بین المللی (آشنایی با آمیخته بازاریابی بین المللی) مطرح شد.

همچنین، عوامل مهم در انتخاب بازاریابی بین الملل، مختصری در خصوص اینکوترمز، بازاریابی جهانی و بازاریابی منطقه‌ای و نیز محیط های اجتماعی و فرهنگی در بازارهای جهانی از دیگر موارد مطرح شده در این سمینار آموزشی بود.



منبع




دوره اصول بازاریابی - اتاق بازرگانی خرمشهر (آبادان)








دوره مدیریت سبز - اتاق بازرگانی اردبیل


 







پخش سایه سمن - سن ایچ - اهواز


در طی این دوره، که در ادامه سلسله دوره های آموزشی بازاریابی و فروش شرکت پخش سایه سمن و در شهرهای قم و کرمان و اهواز صورت پذیرفت، موضوعاتی همچون اصول بازاریابی و مهارتهای برقراری ارتباط اثربخش ویزیتور با مشتری و مصرف کننده مورد بحث و فراگیری قرار گرفت.

 


 


 



کنفرانس ملی مدیریت کسب و کار- مدیران اصناف کشور - مشهد


موضوع سخنرانی اینجانب، آسیب شناسی چیدمان فروشگاهی در کشور بود.


 

 

 

 





بازاریابی بین الملل و استراتژی های ورود به بازار - کرمان


در این سمینار آموزشی مطالبی از جمله اصول بازاریابی، اهمیت بازاریابی داخلی، اهمیت بازاریابی بین المللی و استراتژی های  بازاریابی بین المللی (آشنایی با آمیخته بازاریابی بین المللی) مطرح شد.






سمینار بازارهای آینده- کرمانشاه


همایش رازهای بازارهای فردا با حضور جمعی از بازرگانان، صنعتگران، اساتید دانشگاه، دانشجویان و فعالان اقتصادی استان در محل سالن اجتماعات اتاق برگزار شد.
















سمینار بازارشناسی - کرمانشاه


دوره آموزشی «بازارشناسی، بازارسازی و تحقیقات بازار» با تدریس «وحید نثایی» در اتاق کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران به نقل از اتاق کرمانشاه، در این دوره آموزشی مطالبی در خصوص تحلیل و ارزیابی بازار، حجم بازار و سرعت رشد آن، ضرورت تحقیقات بازار، بازارگردی، فرآیند کامل و تفصیلی یک تحقیق بازاریابی، چرخه بازار و ... ارائه شد.



متن کامل