مرچـندایزیــنگ؛ هنر طراحی و چیدمان فروشگاهی

اصول موفقیت در بازاریابی داخلی فروشگاه ها و خرده فروشی ها (مرچندایزینگ؛ هنر معاصر)

مرچـندایزیــنگ؛ هنر طراحی و چیدمان فروشگاهی

اصول موفقیت در بازاریابی داخلی فروشگاه ها و خرده فروشی ها (مرچندایزینگ؛ هنر معاصر)

مرچـندایزیــنگ؛ هنر طراحی و چیدمان فروشگاهی

بنام آفریننده زیبایی ها. در چند دهه اخیر به ویژه در ده سال گذشته، یکی از اصول مهم و بنیادین مطرح شده در امر خرده فروشی و مدیریت آن، طراحی نظام مند و چیدمان صحیح فروشگاهی است، به طوری که امروزه به عنوان یک استراتژی برتر رقابتی و قدرتی نامرئی در جهت جذب و نگهداشت مشتری به شمار می آید اما متاسفانه در کشور ما، به یکی از خلاءهای مهم در اصول فروشگاه داری تبدیل شده است (به جز معدود فروشگاه های بزرگ و امروزی تر نظیر هایپراستار).

- مشتری، فروشگاه ما را انتخاب نمی کند زیرا چندان تمایلی برای خرید کالاهایی که دسترسی به آنها برایش مشکل است را ندارد و ترجیح می دهد کالای مورد نظرش را از نزدیک لمس کند

- مشتری، فروشگاه ما را انتخاب نمی کند زیرا از دید او فروشگاه ما، قدیمی به نظر می‌رسد

- مشتری، فروشگاه ما را انتخاب نمی کند زیرا به محض ورود به فروشگاه، دچار سردرگمی و تشویش می شود. او دوست دارد همه چیز را در جای خود ببیند و بداند به دنبال چه چیز می گردد

- مشتری، فروشگاه ما را انتخاب نمی کند زیرا از نحوه خدمات رسانی کادر اداری و یا پرسنل فروش ما رضایت ندارد، از کمبود کالسکه و سبدهای چرخ دار کلافه شده است، از باجه های بازرسی نامنظم و یا راهروهای شلوغ فروشگاه دلگیر شده و یا از سیستم نامناسب تهویه هوا و یا سرویس های بهداشتی کثیف شاکی شده است. شاید هم هیچ کدام از این عوامل، کمترین تأثیری در عدم انتخاب وی نداشته اند. ممکن است علت، این باشد که فروشگاه ما دارای ویترین مناسب و جذابی نیست تا بتواند به خوبی، ما و محصولاتمان را به مشتری معرفی کند.

علت هرچه باشد، پاسخ مشخص است: "اصول طراحی و چیدمان مناسب فروشگاهی"
برخی از اهداف اصلی طراحی و چیدمان فروشگاه، این است که از فضا به طور کارآمد استفاده شود، ارتباط و تعامل بین فروشنده ها و مشتریان، تسهیل گردد، مدت زمان خدمت دهی به مشتری کاهش یابد، هزینه های کنترل به حداقل برسد، میزان سرقت و دزدبری از فروشگاه کاسته شود، حرکت های اضافی و سراسیمگی مشتریان و نیروهای فروش از بین رفته و جریان ورود و خروج و جایگزینی محصولات یا افراد روانتر گردد.
به همین دلیل و با توجه به تقاضاهای دوستان و همچنین اهمیت موضوع، تلاش می شود تا در این وبلاگ، به مباحث طراحی و چیدمان فروشگاهی و اصول مرچندایزینگ (Merchandising) به شکل مقدماتی تا حرفه ای در ایران و جهان پرداخته شود.

ویترین و نقش آن بر افزایش فروش

دوشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۴، ۰۵:۵۵ ب.ظ

لوگوی وحید نثائی


ویترین، ابزاری برای تبدیل رهگذر به خریدار

حتما این جمله را بسیار شنیده اید که "عقل مردم به چشم آنهاست". مردم ابتدا می بینند و سپس تصمیم می گیرند که چه کاری انجام بدهند. این موضوع برای فروشگاه های خرده فروشی نیز مصداق دارد. پنجره نمایش (show window) یا باصطلاح ویترین، دریچه ایست به دنیای خارج. رهگذران با چشم عاشق می شوند و این ویترین است که دنیای درون فروشگاه را به چشم آنها منتقل می کند. ویترین است که به بازدیدکننده می گوید ما در داخل فروشگاه چه داریم. با این اوصاف همواره شاهد آن هستیم که در ایران، چگونه به راحتی از این موهبت و فرصت، چشم پوشی می شود و با ناآگاهی، ویترین را بدون هیچ نظم و سیاق خاصی، مملو از کالاهای متنوع باکیفیت و بی کیفیت، جدید و از مدافتاده، کوچک و بزرگ، مربوط و نامربوط و ... کرده و به مثابه یک انبار به آن نگاه می کنیم. بعضی اوقات نیز ویترین هایی را می بینیم که تمام سطح شیشه ای آن، از انواع کاغذها، آگهی های ترحیم و مژدگانی، پوستر فیلم و ... پوشانده شده است و رهگذر به هیچ وجه نمی تواند از طریق ویترین، با فروشگاه ارتباط برقرار کند. دوباره تاکید می کنم که عقل مشتریان به چشم آنهاست.

شایدویترین پردازی و دکور بدیع فندی در لندن، کیفیت یک ویترین اثربخش را بیشتر به ما نشان بدهد.


ویترین مغازه مد


دکور فروشگاه پوشاک


دکور مغازه


ویترین مغازه لباس


طراحی دکوراسیون مغازه


ویترین کفش وینسه کاموتو در مرکز منهتن حاصل تلاش خلاقانه معمار آمریکایی ایتالیایی الاصل سرگیو مان نینو و وینسه کاموتو بنیانگذار و رهبر گروه کاموتو است. طراحی پیچیده فضا، به خوبی عناصر دیداری محصولات مدرن را با رنگ های تند هماهنگ کرده تا قاب بندی و بازتاب پررنگی از سبک زنانه کاموتو باشد.


طراحی دکور فروشگاه کفش

 


شرکت آدیداس نیز در زمینه‌ ویترین فروشگاهی به نوآوری جالبی دست زده است. این نوآوری شامل دیوار لمسیِ خاصی با قابلیت برهم‌کنش (Interactive) است، و این به مشتری‌هایی که از این ویترین دیدن می‌کنند این امکان را می‌دهد که هم به مجموعه محصولات موجود و جدید فروشگاه آدیداس دسترسی داشته باشند و هم با مانکن‌های فروشگاه سروکله بزنند و آخر سر، کالای مورد پسندشان را خریداری کنند!

این مانکن‌های ویترینی چه هستند؟

آدیداس در یکی از فروشگاه‌های اصلی خود در نورِمبِرگ، از نمونه‌ آزمایشیِ نوع جدیدی از خرید ویترینی پرده‌برداری کرد. در این فروشگاه، مشتریان می‌توانستند از طریق لمس صفحه‌ لمسیِ دوسویه‌ای، با محصولاتِ برند ارتباط متقابل برقرار کنند. به این ترتیب، مشتری‌ها به شکلی متفاوت به چالش کشیده شدند: به‌جای این‌که مشتری‌ها فقط به محصولات نگاه کنند، آدیداس با این نوآوری باعث شد که مشتری‌ها به گونه‌ای متفاوت با محصولات ارتباط برقرار کنند، هم در ساعاتی که فروشگاه باز بود و هم در ساعات تعطیلیِ فروشگاه. در این فناوری، این مشتری است که تصمیم می‌گیرد که مدل یا مانکن فروشگاه چه لباسی را بپوشد و به نمایش بگذارد، مشتری انتخاب می‌کند که با کدام ابزار و برنامه‌ی ویترین کار کند، یا تلفن‌اش را به ویترین متصل کند یا نه، محصولات را با کسی شِر Share کند یا خریداری کند.


این فناوری چگونه کار می‌کند؟

هر کسی می‌تواند با این ابزار (اپلیکِیشن) کار کند و این از طریق لمس نقاط خاصی از صفحه‌ی ویترین امکان‌پذیر است. از این طریق، مشتری می‌تواند به مدل یا مانکن مورد نظر بگوید که کدام محصول را به تن کند و آن را با تمام جزئیات برای مشتری که در مقابل ویترین ایستاده توضیح دهد و لباس مورد نظر را به صورت‌های مختلف بپوشد و به شناخت مشتری از محصول کمک کند. این مانکن‌ها در اندازه‌ی واقعی یک انسان هستند و می‌توانند مثل یک مخاطب سخن‌گو با مشتری تعامل داشته باشند. مشتری‌ها می‌توانند تلفن‌های هوشمند خود را به این اپلیکِیشن متصل کنند و محصول مورد نظرشان را سفارش دهند با بخرند. مشتری پس از اولین استفاده از کد URL، صاحب سبد خرید شخصیِ مختص به خودش می‌شود و پس از آن، هر خرید دیگری که انجام دهد، تنها با وارد کردن یک پین‌کُد Pincode همه چیز انجام می‌گیرد. به این ترتیب، هر کدام از محصولات که روی صفحه‌ تلفن همراه مشتری ظاهر شود، مشتری به‌راحتی می‌تواند آن را بخرد، ویرایش کند، تغییر دهد، شِر کند یا ایمیل کند.

شرکت آدیداس قصد دارد با این فناوری، و با توجه به اهمیتِ روزافزون شخصی‌سازی Personalization و مجازی‌سازی Virtualization، مسیر تازه‌ای را در مقابل تعامل دوسویه با مشتری‌هایش باز کند.

نویسنده: وحید نثائی

منبع: کتاب رهگذر به خریدار نوشته وحید نثائی

دیناگروپ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی