آمیخته خرده فروشی یا 4PLAIM
دوشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۴، ۰۹:۲۷ ق.ظ
آمیخته خرده فروشی، یک اصطلاح و شکل ویژه ای از آمیخته بازاریابی برای خرده فروشان
است و به متغیرهایی اشاره میکند که توسط فروشنده میتواند
به روشهای گزینشی جهت رسیدن به یک استراتژی بازاریابی برای جذب مصرف کننده ترکیب شود.
در کتاب "اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی" خود تلاش کرده ام تا برای نخستین بار، آمیخته خرده فروشی را با نام فور پی
لایم (4PLAIM) که
برگرفته از سرنام متغیرهای نیروی انسانی، تنوع و طبقه بندی محصولات،
قیمت گذاری، تبلیغات و ترویج، موقعیت مکانی خرده فروشی، عناصر
فضای داخلی، برنامه ریزی فضای داخلی و چیدمان و نمایش محصولات میباشد، مورد استفاده قرار
دهم. البته متغیرهای بازاریابی داخلی و لجستیک را نیز میتوان به این آمیخته
اضافه نمود.
در تصویر زیر، این الگو قابل مشاهده است که برای اطلاعات بیشتر، می توانید به کتاب مراجعه نمائید.